Dreamliner bezorgt Boeing late nieuwjaarskater

© reuters
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Steeds meer luchtvaartoverheden houden de Boeing B-787, genaamd Dreamliner, aan de grond. En dat terwijl het paradepaardje in het komende decennium het tweede succesrijkste burgertoestel moest worden voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Steeds meer luchtvaartoverheden houden de Boeing B-787, genaamd Dreamliner, aan de grond. En dat terwijl het paradepaardje in het komende decennium het tweede succesrijkste burgertoestel moest worden voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Drie geleverd, en 857 vaste bestellingen eind 2011. Daarmee zou de Boeing B-787 het tweede meest geleverde Boeing toesteltype worden de volgende jaren. Enkel B-737, het toestel voor korte en middellange vluchten, doet beter met 2365 bestellingen. Bovendien gaat Boeing uit van de veronderstelling dat de Dreamliner het volgende decennium goed zou zijn voor 1100 orders.

Eind oktober 2012 waren er 26 geleverd. En nu worden ze steeds meer verplicht aan de grond gehouden door veiligheidsproblemen. De website van Boeing opent met een korte verklaring. De onderneming werkt het etmaal rond aan oplossingen en is overtuigd van het veilige karakter van het toestel.

Winstvreter

Sinds 2004 werd gesleuteld en gebrainstormd aan het vliegtuig. In september 2011 kreeg de Japanse luchtvaartmaatschappij ANA het eerste exemplaar. De Dreamliner is gemaakt voor de lange afstand – voor 210 tot 290 passagiers – en zou een bijzonder energiezuinig toestel worden.

De interesse in de markt is groot, rekening houdend met de orders van Boeing. Die bouwt de toestellen in een fabriek in de staat Washington, en in een tweede gloednieuwe fabriek in South-Carolina. Van een productie van 2,5 per maand begin 2011, zou het ritme op die manier worden opgedreven naar tien per maand vanaf het najaar van 2013.

In oktober 2012 leverde de nieuwe fabriek in South-Carolina zijn eerste toestel. Gezien de grote vraag – eind 2011 dus al 857 vaste bestellingen – was dat ook een absolute noodzaak. De vraag is nu hoe het verder moet. Ook de voorbije jaren waren er al vertragingen met het in de markt brengen van de Dreamliner.

Het toestel vrat zelfs aan de winstmarges voor de eerste negen maanden van 2012. Dat was eigenlijk merkwaardig, want zowel de omzet als het bedrijfsresultaat ging er in vergelijking met dezelfde periode in 2011 op vooruit. De afdeling burgerluchtvaart leverde aan de Boeing-groep (die ook een militaire afdeling heeft) 59 procent van de omzet, en bijna 74 procent van het bedrijfsresultaat. Boeing verhoogde zelfs zijn verwachtingen voor het boekjaar 2012.

Het verplicht aan de grond houden van de Dreamliner zet nu een domper op de vooruitzichten. De 23 gebouwde en geleverde B-787 -toestellen in de eerste negen maanden van vorig jaar waren goed voor een derde plaats in de Boeing-rangschikking, na B-737 en B-777. Normaal gezien zou het volume aan gebouwde en geleverde Dreamliner types dit jaar alleen maar stijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content