Decathlon vindt zijn tweede adem

07/06/11 om 11:29 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Trends

De jongste weken opende sportgigant Decathlon nieuwe winkels in Waver en Olen. Later dit jaar knallen de champagnekurken nog eens in Namen ter ere van de dertiende vestiging. Met een omzet van meer dan 200 miljoen euro is Decathlon een vaste waarde in de Belgische distributiesector.

Decathlon vindt zijn tweede adem

© belga

In 2010 boekte Decathlon in België naar eigen zeggen een omzet van 219 miljoen euro. Sinds de start kende de groep enkel maar groeicijfers. Zelfs de wereldwijde crisis van 2008-2009 kon daarin geen verandering brengen.

"Het laatste waarop de Belg wil besparen, is zijn vrijetijdsbesteding. Voor ons was de crisis zelfs een zegen", zegt Herman Van Beveren, de topman van Decathlon. Dat laatste lijkt wel een beetje overdreven. De omzet bleef dan wel stijgen in 2008, maar uit de cijfers blijkt toch duidelijk dat de rentabiliteit onder druk kwam te staan.

Hoe lang het groeiverhaal van Decathlon nog gaat duren, is ook voor Herman Van Beveren koffiedik kijken. "Met Waver en Olen zitten we nu aan 13 vestigingen en later dit jaar openen we ook nog eens Namen. We blijven zoeken naar locaties in grote en middelgrote steden. Vooral de provincie Oost-Vlaanderen is een grote, blinde vlek. Het is niet evident om er de juiste locatie te vinden, maar ooit lukt het wel", klinkt hij strijdvaardig.

Groei, puur om de groei is echter geen optie. "Over de locatie doen we echt geen enkele toegeving. Zo zijn er iets mindere locaties op de markt, maar die interesseren ons echt niet. Kijk, onze bedrijfsmissie bestaat erin om sport toegankelijker te maken voor iedereen. Dit betekent dat we zo scherp mogelijk in prijs moeten gaan en dat we een ruim aanbod moeten aanbieden. We kunnen dat enkel waar maken als we voldoende klanten kunnen bereiken en daarvoor zijn toplocaties onontbeerlijk."

Op termijn ziet de algemeen directeur ruimte voor een dertigtal Decathlonwinkels. Eens daarboven dreigt kannibalisatie tussen de winkels onderling. Toch zijn er daarna nog altijd groeimogelijkheden in de bestaande vestigingen. Zo heeft de winkel in Waver momenteel de standaardoppervlakte van vierduizend vierkante meter, maar zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden met drieduizend vierkante meter.

Dirk Van Thuyne

Lees meer over:

Onze partners