Carlsberg lanceert Grimbergen in Rusland

© reuters
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Carlsberg lanceert het Belgische abdijbier Grimbergen in Rusland. De Deense brouwerijgroep scoort internationaal erg goed met haar premiumbieren. Er zijn ondertussen tekenen dat Carlsberg zich opmaakt voor een grote overname.

De Deense bierbrouwer Carlsberg is de vierde van de wereld, na AB InBev, SABMiller en Heineken. Het verwierf Grimbergen in 2008 nadat het samen met Heineken de Britse brouwerij Scottish & Newcastle kocht. De Denen lanceerden het Belgische abdijbier als luxemerk op de internationale markt. In ons land en Spanje bleef Grimbergen in handen van Alken-Maes, een dochter van Heineken.

Grimbergen is net als de Deense bieren Carlsberg, Tuborg en het Franse Kronenbourg 1664 een premiumbier. Dat marktsegment gaat erop vooruit. Carlsberg is marktleider in Frankrijk. Het kon zijn positie in het derde kwartaal daar onder meer verstevigen door de goede prestaties van Grimbergen. Carlsberg is ook marktleider in Rusland, in volume de vierde biermarkt van de wereld, na China, de VS en Brazilië. De Deense groep wil er ook Grimbergen op de markt brengen. Daarmee is het Belgische abdijbier in 31 landen te verkrijgen, waaronder Denemarken, Polen, Maleisië en Oekraïne.

De volumegroei van Grimbergen is niet noodzakelijk goed nieuws voor de brouwerij in Alken. Het abdijbier wordt in Limburg gebrouwen voor de Belgische markt en een beetje export voor Nederland en Spanje. Carlsberg brouwt zijn Grimbergen onder meer in de Kronenbourg-brouwerij in Obernai in Frankrijk.

Volgend rondje overnames

Op de internationale biermarkt is de mogelijke wijziging van de controleaandeelhouder van Carlsberg belangrijker. De Carlsberg Foundation heeft 73% van de stemrechten, maar een economisch belang van 30% in de groep. Dat gebeurt via twee soorten aandelen: A-aandelen geven 20 stemmen, B-aandelen 1 stem. De B aandelen krijgen in ruil een hoger dividend.

Carlsberg Foundation liet eind oktober weten dat het 51% van de stemrechten wil behouden en dat het economische belang onder de drempel van 25% mag zakken. Dat kan een aandelenuitgifte mogelijk maken voor een grote overname. Al benadrukte de onderneming dat er daarvoor geen plannen zijn.

In het verleden zijn er wel indicaties. In april 2007 liet Carlsberg Foundation verstaan dat het economische belang tot de drempel van 25% mocht zakken. De aandeelhouder had toen nog een economisch belang van 51 procent. Enkele maanden later volgde de overname van Scottish & Newcastle voor 57 miljard kronen (7,6 miljard euro). Voor de financiering werden voor bijna de helft nieuwe aandelen uitgegeven, 76,3 miljoen nieuwe B-aandelen, zodat het totaal klom naar bijna 153 miljoen.

De grootste overname van Carlsberg werd afgerond eind april 2008. Eind november volgde de grootste overname ooit in de bierwereld, toen de Belgisch-Braziliaanse combinatie InBev kocht de Amerikaanse marktleider Anheuser-Busch voor 52 miljard dollar.

Mogelijk geeft Carlsberg nu het startschot voor een grote overnameronde in 2014. Met een solvabiliteit van 46%, en de mogelijkheid voor een kapitaalverhoging omdat de Carlsberg Foundation de deur openzet voor de verwatering van zijn belang, moet Carlsberg een grote nieuwe overname aankunnen.

Ook marktleider AB InBev had eind juni een gezonde solvabiliteit van 37. Voor Heineken, de nummer drie van de wereld, is de situatie minder gunstig. De onderneming zou convenanten met de banken breken, indien de financiële schulden 3,5 keer hoger uitvallen dan de brutowinst (ebitda). Dat cijfer stond op 2,9 eind juni, wat een grote overname gekoppeld aan een dito schuldfinanciering voorlopig onmogelijk maakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content