Bpost lanceert bringr: op Uber geïnspireerde app om pakjes te bezorgen

© belga
Roeland Byl redacteur bij Trends

Bpost treedt in de voetsporen van Uber. Het postbedrijf lanceert een proefproject in de deeleconomie. Het gaat om een app die door het leven gaat als bringr. Dat is een platform dat mensen die goederen wensen te versturen in contact brengt met chauffeurs die iets willen bijverdienen. Aanvankelijk loopt het project naar verluidt enkel in Antwerpen.

De dienst is volgens bpost complementair aan het pakjesaanbod van het overheidsbedrijf. De leveringen zullen niet gebeuren door het gebruikelijke bpost-personeel en evenmin door zelfstandige onderaannemers. Bpost treedt enkel faciliterend op. Wie bijvoorbeeld tweedehands goederen aankoopt en die geleverd wil krijgen, zal een beroep kunnen doen op de bringr-app. Geïnteresseerde chauffeurs staan in voor de levering en bpost int een commissie op de vergoeding die de chauffeurs betaald krijgen.

Toekomst

“We zeggen ons geloof in de facteur niet op”, benadrukt bpost-topman Koen Van Gerven. “We moeten als bedrijf nadenken over de toekomst. Daar horen soms ook proefprojecten bij, die op het eerste gezicht destructief lijken, maar waarmee we de toekomst en de dynamiek van een markt leren te begrijpen. Dat kan nuttig zijn voor het moment waarop de spelregels worden vastgelegd.”

Het overheidsbedrijf bpost probeert de jongste jaren de afkalvende brievenpost te compenseren door diversificaties in pakjesleveringen en e-commerce. In die strategie is bpost redelijk succesvol, al bleef brievenpost tot op heden de belangrijkste inkomstenbron. In 2015 was de binnenlandse brievenpost nog goed voor 61 procent van de 2,4 miljard omzet. Slechts 14 procent van de inkomsten haalde het overheidsbedrijf vorig jaar uit pakjesleveringen. Bpost verstuurde in 2015 ruim 126.000 pakjes per dag. Bij PostNL, de concurrent waarmee bpost onlangs bijna fuseerde, waren dat er meer dan 150 miljoen per jaar.

Diversificatie

Bpost doet de jongste tijd duidelijk pogingen om de diversificatie te versnellen. Als hoofdaandeelhouder in Citydepot is de onderneming bijvoorbeeld ook erg betrokken in stadslogistiek. Door de recente overname van de Belgische tak van Lagardère kwam voorts Kariboo!, de pakjesdienst met meer dan 700 afhaalpunten in handen van bpost. En de mislukte overnamepoging van PostNL paste eveneens in het versterken van die diversificatiestrategie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content