Beste advocatenkantoor in aannemingsrecht en vastgoed: DLA Piper

22/04/15 om 20:04 - Bijgewerkt om 17:21

DLA Piper werd door de jury van de Trends Legal Awards 2015 geselecteerd als beste advocatenkantoor in aannemingsrecht en vastgoed.

Het Vastgoeddepartement bestaat uit dertien advocaten met, aldus een jurylid, "een doorgedreven inzicht en opvolging in winkelvastgoed, kantoren, investeringsprojecten, gereglementeerde markten, PPS, overheidsopdrachten, inbegrepen de fiscale, administratieve en milieuaspecten".

Uit het aantal transacties die DLA Piper in België begeleidde blijkt dat vastgoed over de moeilijkste jaren heen is. In de retailsector begeleidde DLA Piper de grootste transacties van 2015: advies aan Vastned Retail Belgium bij de verkoop van veertien winkelpanden, aan een Nederlandse familiale vastgoedholding bij de verkoop van een pand in de Gentse Veldstraat en bij de acquisitie van het winkelcentrum Kortrijk Ring Noord door Wereldhave Belgium. Voor die laatste klant begeleidde DLA Piper ook een kapitaalverhoging van 50 miljoen euro.

DLA Piper adviseerde ook Intervest Offices & Warehouses bij de aankoop van de Machiels-portefeuille en de uitgifte van een obligatielening van 60 miljoen euro. Dat gebeurde ook bij de kapitaalverhoging van 40 miljoen euro bij Home Invest Belgium. Het begeleidde ook de herfinanciering van een Duits fonds voor de kantoorgebouwen North Gate I, II en III te Brussel. Uiteraard adviseert het ook in huurzaken, zoals die van topwinkels van Prowinko, Uniqlo en Calvin Klein.

DLA Piper had in 2014 ook veel werk bij de begeleiding van heel wat bevaks in de overgang naar het statuut Belgische gereglementeerde vastgoedvennootschappen. Het verkreeg ook de eerste ruling over registratierechten bij een gesplitste transactie in het kader van de antimisbruikbepaling van de vorige regering.

"Het vastgoeddepartement van DLA Piper heeft zich het voorbije jaar zeer sterk gemanifesteerd als een zeer volledige, efficiënte en competitieve juridische adviesverlener in alle aspecten van het vastgoed", aldus een jurylid. "De one stop shop- relatie met de cliënten en de rechtstreekse betrokkenheid van het hele team op de concrete dossiers optimaliseert de samenwerking, snelheid, efficiëntie en voorzienbaarheid naar de cliënten toe, niet in het minst vanuit budgettair en kostenoogpunt."

Onze partners