Belgacom en Telenet kiezen een verschillende weg
De wegen van de twee zwaargewichten van de telecomsector scheiden zich. Telenet richt zich op ontspanning en de productie van tv-content. Belgacom blijft gefocust op zijn activiteit als operator.
Belgacom en Telenet hebben allebei hun uithangbord opgesmukt. Belgacom maakt voortaan nog enkel gebruik van het merk Proximus. Voor de gelegenheid werd een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Ook bij Telenet werd het logo gewijzigd, zij het iets discreter. Beide marketingoperaties hebben tot doel de merken opnieuw te positioneren en ze aantrekkelijker te maken voor het brede publiek.
Los van die schijnbaar onschuldige facelifts schaven de twee ondernemingen aan een nieuwe strategie in een telecomwereld die volop evolueert. Het toenemende dataverbruik, vooral via mobiele verbindingen, verwijst de oude zakenmodellen naar de prullenmand. De opkomst van nieuwe internetspelers, zoals Netflix en YouTube gooien de gevestigde orde overhoop en verplichten de telecomoperators zich te herpositioneren.
Sinds de intrede van de digitale televisie volgen beide maatschappijen een strategie die erop gericht is hun diensten samen te brengen onder een ‘alles-in-één’-formule. Dat zijn de multiple play packs, die in 2013 goed waren voor 81 procent van de residentiële markt. Die strategie heeft goed gewerkt. Maar sinds kort worden aanzienlijke verschillen vastgesteld in de manier waarop de content die de twee operators op hun televisieplatforms aanbieden moet worden gebruikt.
Telenet heeft besloten zich toe te spitsen op ontspanning. De kabeloperator kondigde onlangs aan dat hij een eigen tv-serie gaat produceren. Chaussée d’Amour wordt in 2016 uitgezonden, waarschijnlijk op Vier of Vijf, een van de twee privéketens waarvan Telenet mede-eigenaar is geworden. “Voor Telenet is de deal met De Vijver Media symbolisch: ze past in de strategie te investeren in content”, legt Ruben Devos, telecomanalist bij KBC Securities, uit.
“Consolidatie is de sleutel. In een geglobaliseerde digitale wereld moet je groeien om te kunnen concurreren met Google of Netflix”, benadrukte Mike Fries, de CEO van moederbedrijf Liberty Global, onlangs in een interview met The Wall Street Journal. Telenet heeft ervoor gekozen om die concurrenten op het terrein van de content te bekampen. Zo heeft de operator Rex & Rio gelanceerd, een videostreamingdienst die al meer dan 112.000 klanten telt.
Belgacom volgt een heel andere strategie. “Het is onze rol content te beheren en te organiseren, maar niet om hem te creëren”, legde CEO Dominique Leroy einde juni uit. De operator positioneert zich als een integrator van diensten, eerder dan een producent van inhoud. Belgacom wil zijn klanten het hele gamma van beschikbare content aanbieden. Proximus TV heeft dus besloten Netflix te omarmen en diens aanbod vanaf het einde van het jaar rechtstreeks en exclusief aan te bieden.
Belgacom waagt zich met beide voeten vooruit in de internetwereld en sluit pacten met de digitale reuzen. Telenet gokt op de productie van content om hen het gras voor de voeten weg te maaien. Twee strategieën, twee visies op de telecommunicatie.
Gilles Quoistiaux
Het volledige artikel leest u in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier