Bart Claes (JBC): 'Het is de kunst om een duidelijke identiteit te hebben als kledingmerk'

12/06/15 om 06:49 - Bijgewerkt op 11/06/15 om 18:56

Bart Claes, gedelegeerd bestuurder van JBC s samen met zijn zus Ann Claes te gast in Z-Talk Goossens om te praten over de uitdagingen in de kleding-retail en de kansen die ze daar vandaag zien.

Bart Claes (JBC): 'Het is de kunst om een duidelijke identiteit te hebben als kledingmerk'

Bart Claes (JBC) © belga

JBC is de grootste Belgische winkelketen met een omzet van ruim 320 miljoen. De voorbije vijf jaar groeide de keten met meer dan de helft. Recent heeft het familiebedrijf naar aanleiding van zijn 40e verjaardag aangekondigd dat het nog 12 winkels zal openen in België en in Duitsland. Daarnaast investeert JBC met een Chinese partner in een onlineplatform waardoor het zijn kinderkledij ook aan de Chinezen kan verkopen.

De grootste uitdaging van vandaag ziet Bart Claes in de eerste plaats in de steeds toenemende druk op de prijs. In die neerwaartse spiraal stapt JBC niet mee. Het wil zich meer gaan profileren als een speler in het middensegment, terwijl net daar vandaag de klappen vallen met de recente debacles van onder meer Talking French en Mer du Nord. Ook Mexx vroeg het faillissement aan en Esprit deed onlangs opnieuw een winstwaarschuwing.

"Het is vandaag de kunst voor elk bedrijf in het middensegment om een duidelijke identiteit te hebben en daar trouw en consistent aan vast te houden. Uiteraard verandert de markt en moet je mee evolueren met de consument, maar die consument moet wel het merk blijven herkennen. Ook voor ons blijft het een uitdaging om dit te blijven waarmaken."

JBC balanceert daarbij op een koord. "Wij kiezen bewust om kwalitatieve kledij te brengen aan betaalbare prijzen. Wij willen niet de goedkoopste zijn en we willen geen wegwerp t-shirts brengen van twee euro. Onze collectie moet duurzaam worden geproduceerd, met respect voor mens en milieu. Maar die trade off tussen de goedkoopste niet kunnen zijn en duurzame kleding brengen is niet makkelijk. We hopen dat dit een plaats blijft hebben bij de consument. Maar we rekenen daarop, want dit is onze bewuste keuze. "

Z-Talk Goossens vanaf zaterdagmorgen 11 uur op Kanaal Z of nu al via de link hieronder

Lees meer over:

Onze partners