Arnaud Feist (CEO Brussels Airport): ‘We komen hier sterker uit’
Brussels Airport Company hoopt dat het vanaf woensdag of donderdag weer kan starten met passagiersvluchten. Maar het zal nog maanden duren vooraleer de luchthaven weer op volle capaciteit draait. Dat zegt CEO Arnaud Feist.
Meneer Feist, hoe voelt u zich?
ARNAUD FEIST: ‘Iedereen is nog in shock. Hier zijn geen woorden voor. Afschuwelijk. Een ramp. Vijftien doden en een honderdtal gewonden. Weet u dat de eerste bom op amper twee meter van de Kids’ Corner ontplofte. Die plek was bewust gekozen. Gelukkig waren er toen geen kinderen.’
En toch schrijft u in een open brief: ‘We gaan hier sterker uitkomen.’
FEIST: ‘Daar ben ik van overtuigd. Er is het negatieve in de mensheid, die terroristen. En dan zie je de goede kant van de mensen. Reizigers hebben er alles aan gedaan om gewonden uit de terminal te krijgen. Op gevaar van eigen leven. Dat zijn echte helden. De solidariteit op de luchthaven is enorm. Mensen werken dag en nacht. We willen de luchthavenactiviteiten zo snel mogelijk heropstarten. Het bagagesysteem werkt nog perfect. Maar door de vernieling van de terminal zijn alle check-insystemen daar defect.’
Wat betekent dat?
FEIST: ‘Vorige donderdag zijn we gestart met de bouw van een tijdelijke constructie. Die zal de passagiers naar de zone met de veiligheidscontrole brengen. We zullen 800 tot 1000 passagiers per uur kunnen behandelen. Versus 5000 in een normale situatie. Morgen (dinsdag) zou die tijdelijke constructie af zijn. Hopelijk wordt ze goedgekeurd door de brandweer. Daarna gaan we de constructie testen, met 800 vrijwilligers. Morgenavond zouden we weten wanneer we de toelating krijgen voor de heropstart. Wordt het woensdag? Donderdag? Het belangrijkste is dat we de ‘go’ krijgen. De focus ligt op de rechtstreekse vluchten naar Europese bestemmingen en naar Afrika. Het is belangrijk dat we de operaties kunnen heropstarten van onze belangrijkste klant, Brussels Airlines.’
Wanneer draait de luchthaven weer op volle kracht?
FEIST: ‘Dat zal zeker nog enkele maanden duren. We verzorgen nu de toegang via de tijdelijke constructie. Vervolgens willen we een deel van de terminal weer in orde brengen, zodat we stelselmatig de capaciteit kunnen opdrijven.’
De luchthavenpolitie dreigt met een staking, uit vrees voor onvoldoende veiligheid.
FEIST: ‘Ik ben uiteraard heel bezorgd om die veiligheid. Strikte veiligheidsmaatregelen moeten er voor iedereen zijn. Mensen willen werken, maar het moet uiteraard veilig zijn.’
De luchthaven ligt al een week stil. Hoeveel bedraagt het verlies in cijfers?
FEIST: ‘We hebben dat nog niet gekwantificeerd. Sinds vorige week dinsdag hebben we inderdaad geen inkomsten meer. Maar dat is nu niet de prioriteit. We hebben een verzekeringsbedrag dat voldoende groot zou zijn voor de dekking van de terreur en de inkomstenderving.’
Steunen ook uw private aandeelhouders, het Canadese pensioenfonds OTPP (39%) en het Australische Macquarie (36%), u nog altijd?
FEIST: ‘Ook onze aandeelhouders zijn in shock. Maar ze hebben tijdens de jongste raad van bestuur nog eens benadrukt dat ze blijven investeren in de toekomst van de luchthaven. Voor de volgende vijf jaar hebben we een belangrijk investeringsplan. Dat willen we voortzetten. We focussen op de toekomst. Go for it, zei onze raad van bestuur. Er is nog niets beslist. Gaan we de terminal, die al twintig jaar oud is, herstellen? Of misschien een nog betere terminal bouwen?’
Nog een teken van optimisme: de kredietbeoordelaar Moody’s zag na de aanslagen geen reden tot een kredietverlaging. Brussels Airport Company behoudt de rating Baa1.
FEIST: ‘Het bewijst dat ons zakenmodel, ondanks deze ramp, bijzonder stevig is. Ook Moody’s gelooft in de ontwikkeling en het potentieel van onze luchthaven. Ook na de aanslagen in Madrid (2004) en Londen (2005) hernamen de reizen. Ik geloof niet in een doemscenario, waarbij iedereen plots thuis blijft.’
Wat is de impact op de langere termijn?
FEIST: ‘Dat weet ik niet. Ik heb de voorbije dagen nog geen tijd gehad om even afstand te nemen voor bezinning. Ik ben elke dag volop met concrete dingen bezig.’
Kan de aanslag leiden tot meer empathie van actiecomités en gewestregeringen rond geluidsoverlast?
Ik geloof niet in een doemscenario, waarbij iedereen plots thuis blijft.
FEIST: ‘Die vraag moet je eigenlijk niet aan mij stellen. Er is nu veel sympathie, ja. Maar het zou me eigenlijk verbazen. Ik kan alleen maar herhalen dat de luchthaven een enorm belangrijke speler is voor onze economie, goed voor 60.000 banen. Eén week stilstand heeft een grote impact op onze economie.’
Zijn er ondernemingen op en rond de luchthaven die willen vertrekken?
FEIST: ‘Absoluut niet. Er is heel veel begrip voor wat we doen. De samenwerking met de afhandelaars en de luchtvaartmaatschappijen loopt uitstekend. We krijgen enorm veel positieve reacties. ‘Good job. We stand with you.’ Weet u wat nog het meest verbaast? We krijgen heel veel e-mails van bedrijven. Ze willen ons spontaan en gratis helpen. Eén onderneming wil zelfs alle ruiten van de terminal vervangen. Volledig gratis. Honderden vrijwilligers zijn hier al het hele paasweekend aan de slag. Dat geeft een heel warm gevoel. We zijn niet alleen.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier