‘ANTWERPEN BLIJFT EEN ZEER AANTREKKELIJKE LUCHTHAVEN’
VLM Airlines schrapte zijn lijnvluchten naar Birmingham en Genève, en concentreert steeds meer operaties in het Zuid-Duitse Ludwigshafen. Toch maakt Marcel Buelens, de CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oost-ende, zich geen zorgen over de toekomst.
VLM Airlines vliegt nog enkel naar Hamburg en Southampton. Birmingham en Genève werden gestopt.
MARCEL BUELENS. “Ik spreek me niet uit over de interne keuken van VLM Airlines. In het verleden heeft de luchtvaartmaatschappij bewezen dat het kon, met meer dan 300.000 passagiers per jaar. Maar de vlucht naar Genève is al overgenomen, weliswaar met een kleiner toestel. De Franse regionale luchtvaartmaatschappij doet wel twee vluchten per dag.”
Antwerpen heeft dus niet afgedaan als luchthaven voor zakenreizigers?
BUELENS. “Helemaal niet. We hebben trouwe zakenreizigers, vooral voor de vluchten naar London City, Genève, Rome en Berlijn. Sinds vorig jaar biedt Jetairfly ook vakantiebestemmingen aan. In 20 minuten ben je door de check-in en zit je in het vliegtuig.”
Antwerpen kreeg goede punten van Brussels Airlines voor de tijdelijke opvang van vluchten.
BUELENS. “We hebben een startbaan van slechts 1500 meter. Die is ideaal voor de AVRO-toestellen van Brussels Airlines. Brussels Airlines noemde ons de efficiëntste van alle uitwijkluchthavens.”
Maar Brussels Airlines keert terug naar Zaventem.
BUELENS. “Ik vrees dat een aantal luchtvaartmaatschappijen Zaventem de rug zal toekeren. Een vakantieganger heeft geduld. Maar een zakenreiziger die enkele keren per week vliegt, wil niet uren aanschuiven. Zaventem moet opletten dat het niet te snel wil opstarten. Voor een zakenreiziger zijn tijd en comfort uiterst belangrijk.”
Is het probleem van Antwerpen niet dat u geen luchtvaartallianties kunt aantrekken?
BUELENS. “Een lijnvlucht naar een knooppuntluchthaven van een alliantie – zoals Frankfurt, Londen of Parijs – is de natte droom van elke regionale luchthaven. Maar zulke allianties zijn niet strikt noodzakelijk. Andere regionale luchthavens hebben die ook niet – Charleroi, Eindhoven, Luik en Rotterdam bijvoorbeeld. Antwerpen heeft hoe dan ook potentieel genoeg. We groeien dit jaar naar bijna 300.000 passagiers en we komen van iets meer dan 120.000 in 2014. In 2013 hadden we twee lijnvluchten, nu veertien. Ons ondernemingsplan gaat uit van 400.000 passagiers tegen 2039. ”
Dat lijkt dan erg conservatief.
BUELENS. “We moeten ons houden aan de milieulicentie en de beperking van het aantal vluchten. Dat is inherent aan de ligging van de luchthaven, midden in de stad. Nu, de groei was sneller dan voorzien door de lijnvluchten van Jetairfly naar onder meer Malaga en Barcelona. Maar als te snel groeien een probleem is voor onze luchthaven, dan heb ik dat graag als probleem.”
In Tweespraak laten we iemand aan het woord die in de actualiteit staat.
WOLFGANG RIEPL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier