AB InBev wordt almaar meer een Amerikaanse groep

© reuters

AB InBev laat Europa steeds meer links liggen. Liefst 95 procent van het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar komt uit ‘the Americas’.

De beurs reageert dinsdagvoormiddag niet echt tevreden op de resultaten van de wereldmarktleider. AB InBev zag vooral in het tweede kwartaal de groei vertragen. In het eerste halfjaar ging het biervolume nog licht vooruit (ruim 171 miljoen hectoliter), maar de omzet steeg iets sneller dan het bedrijfsresultaat.

Uitstekend is niet goed genoeg. Want uiteraard kunnen de meeste bedrijven enkel dromen van een bedrijfswinstmarge van 30,2 procent (5,8 miljard dollar) op de omzet (19,2 miljard dollar). Maar: dat is minder dan in 2011, toen op 31 procent werd afgeklokt. Tijd voor winstnemingen, vinden de beursjongens. AB InBev haalde de voorbije maanden topkoersen. Bij de kleinste daling wordt dan winst genomen.

Focus

Meer fundamenteel is de steeds meer Amerikaanse focus van de onderneming. In het boekjaar 2011 wogen de Amerikaanse cijfers al loodzwaar, en ze zijn de voorbije maanden enkel verdikt. 76 procent van de omzet komt uit ‘the Americas’ (van Canada tot Vuurland), 95 procent van het bedrijfsresultaat, 90 procent van bedrijfskasstroom, en 71 procent van de volumes. Als straks ook nog de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo in de boeken wordt geconsolideerd, zal AB InBev verdacht sterk op het letterwoord AmBev lijken.

In de Verenigde Staten doet AB InBev (marktaandeel: 48 procent) het trouwens beter dan MillerCoors, het nummer twee. De marktleider zag de verkoop aan de winkels met 0,2 procent klimmen. Dat is misschien bijzonder weinig, maar de belangrijkste partner in de combinatie MillerCoors (29 procent marktaandeel), SABMiller, meldt in zijn jongste jaarverslag nog steeds een daling voor de eerste drie maanden van 2012 van 2 procent. Ook in het tweede kwartaal was er een daling, met 1,5 procent.

AB InBev en Heineken: één strijd

De rest van de wereld wordt, op China na, steeds minder belangrijk. AB InBev focust waar de winst zit. In Noord-Amerika haalt de onderneming per hectoliter bier een omzet van 126 dollar, in Azië 46 dollar. Maar China blijft een prioritaire markt. Niet alleen vanwege de volumegroei op deze grootste biermarkt van de wereld (in 2011 volgens AB InBev 432 miljoen hectoliter, SABMiller heeft het over 487 miljoen hectoliter). Nog belangrijker in China is de sterke groei van het merk Budweiser, de marktleider in het luxesegment. AB InBev mikt dus vooral op de duurdere merken in een markt met bijzonder krappe marges.

De Nederlandse concurrent Heineken voert die strategie nog veel radicaler in China, via een focus op de luxemerken Heineken en Tiger, een bier uit Singapore. Heineken stootte alle volumebier af in China.

Het lijkt wel alsof AB InBev die strategie gaat kopiëren in Oost-Europa. In Oekraïne blijft de brouwer de marktleider, maar in het eerste halfjaar verdween een volume van ruim 12 procent. In Rusland zakte AB InBev naar het nummer drie, door het recente verbond van de Turkse drankgroep Efes Group met SABMiller. Die twee zijn niet vies van een volumegedreven markt, met bijhorende prijzenslag. Ook Heineken gooide in het land van de Tsaren volume in de markt. AB InBev, met een volumedaling van 9,5 procent in Rusland, wil dat niet. De onderneming kiest voor de duurdere merken. In het luxesegment won Budweiser. De verbetering van de rendabiliteit staat voorop in Oost-Europa. Want met een bedrijfswinst per hectoliter bier van nauwelijks 1,3 dollar in Oekraïne en Rusland opereert de meest winstgevende wereldbrouwer echt wel met flinterdunne marges.

Kwakkelweer als spelbreker

In West-Europa liggen die marges dan wel hoger, maar voor AB InBev staat het Oude Continent vooral voor miserie. In België daalden de volumes met 7 procent, door het slechte weer en de prijzenslag in de winkels. In het Verenigd Koninkrijk vloeide zelfs bijna 10 procent biervolume weg. En het ziet er niet naar uit dat de kwakkelzomer die toestand gauw zal rechttrekken.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content