AB InBev mist afspraak met belegger

31/10/12 om 11:31 - Bijgewerkt om 11:31

Bron: Trends

AB InBev is er in het derde kwartaal niet in geslaagd de verwachtingen in te lossen. Sinds het aandeel op 7 september piekte op ruim 71 euro is veel schuim van de pint verdwenen. Het aandeel smaakt flauwer en lauwer.

AB InBev mist afspraak met belegger

© reuters

AB InBev is er in het derde kwartaal niet in geslaagd de verwachtingen in te lossen. Sinds het aandeel op 7 september piekte op ruim 71 euro is veel schuim van de pint verdwenen. Het aandeel smaakt flauwer en lauwer.

Sinds het aandeel piekte op 71,05 euro is het al met 8 procent gedaald. En nu de resultaten van de wereldbrouwer over het derde kwartaal de verwachtingen niet inlossen zakt het aandeel nog wat verder weg.

De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel. Elk excuus is vandaag goed voor winstnemingen. De spelbreker is dit keer de geringe volumegroei. Al is dat al jaren deels een bewuste strategie: de onderneming mikt doelbewust op een beperkt aantal merken, die het tegen hogere prijzen in de markt kan zetten. De verkoop van goedkopere merken wordt afgebouwd.

Dat verklaart mee dat de omzet de voorbije negen maanden met bijna 7 procent gestegen is, terwijl de volumes slechts met 0,4 procent vooruitgingen. Oost-Europa, waar de brouwer actief is in Oekraïne en Rusland, levert het beste voorbeeld. De volumes daalden er met een spectaculaire 12 procent, maar het bedrijfsresultaat steeg met 144 procent naar 78 miljoen dollar. Al is dat maar goed voor een schamele 0,8 procent van de geconsolideerde bedrijfswinst.

De grote winstmaker van AB InBev blijft het Amerikaanse continent. Daar haalde de groep 94 procent van de geconsolideerde bedrijfswinst van de voorbije negen maanden.

De wereldwijde volumeklimmers waren onder meer Budweiser (ruim 6 procent meer in de eerste negen maanden van het jaar) en Stella Artois (+0,7% in de eerste negen maanden). In Oekraïne en Rusland wordt Budweiser als luxemerk in de markt gezet. Het Amerikaanse merk heeft in beide landen een marktaandeel van ongeveer 1 procent.

In West-Europa daalden de volumes met ruim 4 procent, maar de winstgevendheid ging licht vooruit. In België krijgt de onderneming het moeilijk. Daar daalde het volume met 5 procent in de voorbije negen maanden en verliest AB InBev marktaandeel, al blijft dat nog steeds hangen rond een heel stevige 56 procent.

Toch bleek de belegger teleurgesteld. Bij de opening van de beurs zakte het aandeel ruim een procent lager, wat van AB InBev de grootste daler van de Bel-20 maakte. In de loop van de ochtend herstelde de koers wel licht tot ongeveer een half procent verlies. De wereld verwacht van AB InBev dat het beter dan zijn best doet.

De brouwerijgroep staat bekend als een van de grootste winstmakers ter wereld en dat schept hoge verwachtingen. Elk doorsneebedrijf kan alleen maar dromen van de cijfers die AB InBev neerzet. Over de voorbije negen maanden was er een bedrijfswinstmarge van 31 procent, of ruim 9 miljard dollar op een omzet van 29,5 miljard dollar.

Maar blijkbaar is dat niet voldoende voor de financieel analisten. AB InBev is nu eenmaal meer "bankier dan brouwer", en dus moet de vennootschap superwinsten halen. (W.R.)

Lees meer over:

Onze partners