AB InBev klopt de concurrentie

26/02/15 om 08:39 - Bijgewerkt om 13:00

Bron: Trends

AB InBev deed in 2014 beter dan al zijn grote concurrenten. Het dividend gaat met bijna de helft omhoog. Toch wordt de brouwer daarvoor niet meteen beloond op de beurs.

AB InBev klopt de concurrentie

© ImageGlobe

Een omzet van ruim 47 miljard dollar en een bedrijfswinst van 15,3 miljard dollar. Alweer legt de wereldbrouwer bijzonder robuuste cijfers voor. De bedrijfswinstmarge is weliswaar lichtjes gedaald, maar de meeste bedrijven kunnen alleen maar dromen van 32,5 procent. Opvallend is bovendien dat AB InBev, in tegenstelling tot Carlsberg, Heineken en SABMiller, weinig last had van wisselkoerseffecten. Ze drukten weliswaar op de omzet (met 2,3 miljard dollar) en het bedrijfsresultaat (882 miljoen dollar), maar dat is niets vergeleken met de Deense brouwer Carlsberg. Die zag niet alleen zijn bedrijfswinst door wisselkoerseffecten met 8 procent zakken, ook van het eigen vermogen ging een fikse scheut af.

Sterk in de beste markten

Dat komt vooral omdat Carlsberg sterk actief is in Rusland. AB InBev heeft daar ook activiteiten, maar daarover geeft het persbericht geen informatie. In de meeste markten presteerde AB InBev uitstekend. Zeker in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië en Canada, vier van de vijf meest winstgevende markten van de wereld. In de Verenigde Staten zakte de winstgevendheid, maar die blijft bijzonder hoog. In Mexico steeg de winst, maar er werd marktaandeel verloren aan het nummer twee, Heineken. In Canada ging de onderneming sterk vooruit. Het nummer twee, MolsonCoors, verloor daar onder meer een lucratief contract voor de verdeling van bieren van de Mexicaanse Grupo Modelo (in handen van AB InBev).

Ook in China ging AB InBev vooruit. De algemene biermarkt daalde er voor het eerst met ongeveer 4 procent. Carlsberg verwacht dat de Chinese biermarkt dit jaar opnieuw zal groeien, maar die groei zal lager zijn dan de voorbije jaren. AB InBev ging vooruit met 1,6 procent naar ruim 71 miljoen hectoliter bier. Het Amerikaanse merk Budweiser groeide er met dubbele procentcijfers. De onderneming wil inzetten op sterke merkenbouw, zodat ook de winstgevendheid kan klimmen. Dat blijft een zwakheid in China.

Merkwaardig genoeg gaat het slecht in Zuid-Korea. Begin vorig jaar kocht AB InBev zijn voormalige dochter in het Aziatische land terug. Een van de redenen voor de overname waren de sterke groeiverwachtingen in Zuid-Korea. Maar voorlopig is het perspectief wat troebel. In het tweede kwartaal van vorig jaar zag AB InBev de volumes met ruim een tiende klimmen, vooral door de Wereldbeker voetbal. In het laatste kwartaal van 2014 gingen ze met 6,4 procent achteruit. De brouwer verloor ook marktaandeel.

Een gul dividend

AB InBev lijkt min of meer tevreden met zijn resultaten. Maar ook Heineken kon het voorbije jaar mooie cijfers voorleggen. AB InBev blijft wel een veel rendabeler bedrijf.

De aandeelhouder mag daar mee van genieten. Hij krijgt een dividend van drie euro. Dat is een klim met 46 procent in vergelijking met 2013. Al vorig jaar was een dividendrendement van 3 tot 4 procent de doelstelling. Met een aandelenkoers rond 110 euro wordt die doelstelling nog gehaald.

De tand des tijds

Maar hoe moet het nu verder met de brouwer? In het persbericht is sprake van een bijkomend aandachtspunt: "mensen samenbrengen". Het klinkt wat vaag, en heeft onder meer betrekking op gezellig samen een pint drinken, en meer aandacht voor milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tegelijk start AB InBev een inkoopprogramma van eigen aandelen, voor een bedrag van een miljard dollar. Die ingekochte aandelen worden hoofdzakelijk als vergoeding aan het management uitgekeerd.

Daarnaast wil de onderneming uitgroeien tot een bedrijf dat "de tand des tijds moet doorstaan". Na zowat een decennium fusie tussen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev (maart 2004), moet AB InBev verder vooruit. Ook de volgende honderd jaar wil de brouwer overeind blijven. Blijkbaar met dezelfde mensen. De mandaten van vijf bestuurders vervallen dit jaar. Er wordt voorgesteld ze alle vijf te verlengen tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders eind april. Zo ook het mandaat van de voorzitter Kees Storm, die sinds 2002 in de raad van bestuur zit. Never change a winning team.

Lees meer over:

Onze partners