Ondernemers geven hun tips voor succes: ‘Praat over je ideeën met de mensen rondom je’

© -
Stijn De Wandeleer Freelance journalist

Een geplaveide weg naar succes mag er dan niet zijn, er bestaan wel degelijk heel wat tips die je in de juiste richting sturen. Wij spraken het voorbije jaar met heel wat ondernemers, dit was hun advies.

Praat over je ideeën met de mensen rondom je. Soms kan een idee een beetje belachelijk klinken in je hoofd maar blijkt het toch waardevol te zijn van zodra je het luidop uitspreekt.

Elisa Mol

‘Praat over je ideeën met de mensen rondom je. Soms kan een idee een beetje belachelijk klinken in je hoofd maar blijkt het toch waardevol te zijn van zodra je het luidop uitspreekt.’ Aan het woord is Elisa Mol. Ze richtte op haar éénentwintigste haar eigen schoenenlabel Fiamme op en enkele jaren later zitten haar witte sneakers aan de voeten van heel wat bv’s. ‘Al is het omgekeerde soms natuurlijk ook waar: dat je denkt dat je een goed idee hebt, tot je erover praat en het plots toch maar niets blijkt te zijn. Maar dan is het ook goed om dat te weten.’

Daar heeft Anton Janssens, medeoprichter van Komono, nog een les voor: ‘Als je iets wilt, dan moet je ervoor werken. Nothing comes for free. Je mag ook niet bang zijn om fouten te maken, zolang je ze maar geen twee keer maakt. Die twee regels zijn mantra’s voor mij. Veel mensen hebben grote dromen, maar als je er gewoon niet aan begint, zal er ook niets van komen. Iets bereiken is nooit eenvoudig, en ik zie mensen die altijd de potentiële struikelblokken opnoemen. Dat heeft me nooit tegengehouden. Maak die beslissing, begin te werken aan je droomproject, leer lessen uit de fouten die je maakt en move on.’

‘Je hoeft niet alles perfect te doen’

Zita Theunynck bracht vorig jaar haar debuutroman Het wordt spectaculair, beloofd uit, maar wist lang niet wat ze met haar leven wou aanvangen. ‘Tot mijn papa om drie uur ‘s nachts tijdens een terugrit uit Frankrijk tegen mij zei: There’s a crack in everything, that’s how the light gets in. We hadden geen gesprek of zo, we zaten gewoon naast elkaar. Ik achter het stuur, hij naast mij, en plots zei hij dat. Hij voegde er nog aan toe dat ik niet alles perfect hoef te doen, dat het al goed is omdát ik het doe. Het is misschien stom, maar dat advies heeft me enorm geholpen.’

Ondernemers geven hun tips voor succes: 'Praat over je ideeën met de mensen rondom je'
© –
Laat je dus zoveel mogelijk inspireren door andere mensen, maar uiteindelijk kan je alleen beter proberen zijn dan de persoon die je gisteren was.

Yasmien Naciri

Daar is Yasmien Naciri, columniste bij De Morgen, het volmondig mee eens. ‘Ik merk jammer genoeg dat heel wat mensen zich graag met anderen vergelijken. Op die manier zorg je ervoor dat je snel gedemotiveerd geraakt omdat je het beter wilt doen dan iemand anders. Dat is volgens mij een problematische houding die heel wat negatieve gevoelens in de hand kan werken. Laat je dus zoveel mogelijk inspireren door andere mensen, maar uiteindelijk kan je alleen beter proberen zijn dan de persoon die je gisteren was.’

‘Focus vasthouden is niet eenvoudig’

Eén van de grootste uitdagingen van onze tijd is het onder controle houden van de meldingen die voortdurend binnenstromen op onze telefoon. Daar moet ook Hanan Challouki, die het online platform voor moslims Mvslim.com mee uit de grond stampte, actief werk van maken. ‘Het kan deugd doen om jezelf af en toe compleet los te koppelen van sociale media en van je telefoon. Ik geloof niet dat de wereld vergaat als ik een paar uur offline ben, dus ik kan me daar vrij comfortabel bij voelen.’

Focus vinden in een samenleving die geobsedeerd lijkt door het jongleren met verschillende projecten is niet eenvoudig. Challouki: ‘Soms moet je nee durven zeggen. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar voor mij was het dat niet. Ik ga snel in op de vragen van anderen als ik het gevoel heb dat ik een bijdrage kan leveren. Het probleem daarmee is dat er na een tijd belachelijk veel hooi op je vork ligt, en dat is nadelig voor de zaken die wél een prioriteit horen te zijn.’

‘Vergeet de mens achter de job niet’

Ilona Lodewijckx startte samen met boezemvriendin Aurike Quintelier het jongerenplatform Fille Folle op en schreef het voorbije jaar het Fille Folle-boek. Zij wil vooral haar menselijkheid niet verliezen in haar zoektocht naar succes.

Een collega zei me ooit dat hij het aan me apprecieerde dat ik altijd de mens achter de job blijf zien. Ik snap namelijk wel dat bedrijven vooruit gaan door een analytische aanpak die gericht is op structuur en budgetten, maar ik vind dat de menselijke kant vaak onderschat wordt. Die wil ik belichamen, want ik ben ervan overtuigd dat menselijkheid altijd werkt. Je spreekt niet gewoon met Joske van de planning – je spreekt met Joske die een huis aan het bouwen is, die z’n arm heeft gebroken, de trein heeft gemist of slecht heeft geslapen of niet goed met kritiek om kan, en die toevallig de planning doet.

‘Hou de boel in balans’

Gina d’Ansembourg schrijft haar werkethiek dan weer toe aan het vermogen om rust te zoeken wanneer ze niet aan het werk is. ‘Ik mediteer dagelijks in mijn tuin. Elk jaar trek ik eropuit naar Peru zonder telefoon, stromend water of elektriciteit. Het klinkt extreem, maar ik heb die afzondering echt nodig.’

Ondernemers geven hun tips voor succes: 'Praat over je ideeën met de mensen rondom je'
© –

Ook voor Dries Boven, oprichter van de webshop Luxury For Men, zit de sleutel naar succes in een goede verdeling tussen je werk en privéleven. ‘Ik streef niet enkel professioneel succes na’, zegt hij. ‘Een geslaagd zakenman zijn ten koste van je gezondheid, vrienden of je gezin, is in mijn ogen net heel triest. Ik doe steeds mijn best om professioneel zo goed mogelijk te presteren, mijn lichaam te onderhouden, een hecht gezin te vormen en genoeg aandacht te schenken aan mijn vrienden. Pas wanneer dat allemaal in balans is, kan ik echt gelukkig zijn.’

Wouter Noterman van het gelijknamige broekenlabel Atelier Noterman probeert ook steeds meer volgens die filosofie te leven. ‘Mijn drie kinderen en mijn ex-vrouw heb ik door die onstuitbare drive om te slagen in het leven niet altijd de aandacht gegeven die ze verdienden. Achteraf bekeken was ‘slagen in het leven’ in de praktijk vooral ‘slagen met mijn bedrijf’, maar uiteindelijk moet het volledige plaatje wel kloppen. Je stelt dat best niet uit tot later. Daarom maak ik nu heel bewust keuzes in wat ik doe, waarom ik het doe en vooral: voor wie ik het doe. Dat lukt nog niet altijd, maar ik ben op de goede weg.’

Dit artikel kwam tot stand aan de hand van eerdere interviews met de vernoemde ondernemers. Je kan de volledige gesprekken hier herlezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content