Piet Colruyt: ‘Ik wil promoten dat er andere waarden in het leven zijn dan enkel méér geld verdienen’

© Zwijgen is geen optie

Piet Colruyt geeft normaal niet zo vaak interviews, maar Anthony en Tom van ‘Zwijgen is geen optie’ kregen hem toch voor de camera. Een openhartig gesprek over hoe geld gebruikt kan worden om maatschappelijke veranderingen in gang te zetten.

‘Zwijgen is geen optie’ is een online interviewprogramma om actief burgerschap te promoten.Op Zwijgen is geen optie worden interviews in videovorm geplaatst met mensen waarvoor engagement geen hobby is, maar centraal staat in hun leven. Kijkers kunnen zich laten inspireren om zelf de wereld van morgen een beetje beter te maken. Dat is precies wat gebeurt in deze video over Piet Colruyt, die in geld ook heel wat antwoorden op maatschappelijke problemen ziet.

Op zijn vijftiende stelde Piet Colruyt al de vraag van één miljoen op een familievergadering: “Moeten we zo veel geld verdienen?” Het is een vraag waar hij toen geen duidelijk antwoord op kreeg, en die hem sindsdien is blijven bezighouden. “Ik geloof echt dat er nood is aan verandering en ik ben ervan overtuigd dat die zal komen door minder nadruk te leggen op matrealisme en mannelijkheid.”

Maar hij gelooft ook dat iedereen voortdurend de wereld verandert. “Als ik een scheet laat, verander ik de wereld ook. Iedereen verandert de wereld.” En net dàt wil hij op een zo positief mogelijke manier doen. Oorspronkelijk stapte hij in het bedrijf als architect, maar al snel had hij het gevoel dat hij meer impact wou uitoefenen. “Ik heb dus een jaar in de winkel gewerkt, maar toen er opeens 26 nieuwe vestigingen kwamen, ben ik terug als architect aan de slag gegaan.” Dat deed hij toen wel met andere ambities, namelijk om ecologische supermarkten te ontwerpen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Uiteindelijk willen we allemaal het meeste maatschappelijke impact”, vertelt Piet, “maar de vraag is hoe we die maatschappelijke impact precies kunnen krijgen. Is dat door het hebben van een groot bedrijf? Ik twijfel daar echt aan. Soms denk ik dat ik net meer impact kan uitoefenen door als architect ecologische winkels uit te tekenen.”

Maar Piet realiseert zich ook dat Colruyt net zoveel impact heeft doordat het een rendabel bedrijf is. Op die manier kan het immers blijven groeien en tegelijkertijd ook mensen inspireren. “Alleen is het voor mij ook al rendabel als de opbrengst groter is dan de kost. Moet het dan zo veel opbrengst zijn zodat het volgens ons kapitalistisch systeem marktconform is?”

Ik vind dat in onze samenleving geld vaak als enige waardevolle gepromoot wordt. Er zijn toch wel andere dingen in het leven die mooi zijn.

Dat Piet een goedgevulde bankrekening heeft, wil hij niet doodzwijgen. “Soms voel ik me daar schuldig over, en misschien is het wel daarom dat ik aan maatschappelijk investeren doe. Ik begrijp niet dat je veel geld kan hebben en daar dan gewoon mee kan gaan golfen en op een jacht kan zitten. Ik vind dat in onze samenleving geld vaak als enige waardevolle gepromoot wordt. Er zijn toch wel andere dingen in het leven die mooi zijn. Dat je gratis naar een tentoonstelling kan bijvoorbeeld, of met je vrienden een boswandeling kan maken. Als ik op één of andere manier kan promoten dat er andere waarden zijn in het leven dan enkel nog meer geld verdienen, dan wil ik dat graag doen.

Het volledige interview werd gepubliceerd op Medium en kan je hier lezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content