Hoe online luxehorloges verkopen

De Rolex Daytona 'Paul Newman', een legendarisch en zeer gegeerd horloge. © ©Rolex/Jean-Daniel Meyer

Chrono24 is ‘s werelds grootste online marktplaats voor luxehorloges. CEO Tim Stracke is dan ook de ideale persoon voor een gesprek over vertrouwen, meerwaarde, passie en markttrends.

“Ik kom uit een gezin van zelfstandige ondernemers, ik ben dol op horloges en ik heb al vroeg de mogelijkheden van platforms ontdekt. Omdat ik het enig vond iets te creëren om mensen in alle transparantie samen te brengen rond een product. Die drie passies kwamen in 2010 samen, toen ik met enkele kompanen Chrono24 overnam. Daar brengen we verkopers en kopers van luxehorloges samen, en in een verre toekomst willen we elke horlogefan in de wereld kennen – en elk horloge.”

Tim Stracke is een enthousiaste veertiger uit Karlsruhe, en de CEO van ‘s werelds grootste marktplaats voor luxehorloges, waar de liefhebber op elk moment zo’n half miljoen stuks verzameld vindt. Een waanzinnige ervaring voor de amateurs van het betere werk.

“Er was veel dat me tegen zat bij de aankoop van Chrono24 en daarom waren we vastbesloten het snel beter te doen. De naam vond ik vreselijk klinken, maar toen ik de grootste tien dealers contacteerde, bleken ze die geweldig te vinden. Met de merknaam kochten we ook het klantenbestand, en dat zag er vrij indrukwekkend uit: er waren ruim een miljoen bezoekers per maand. Tegenwoordig zijn dat 27 miljoen clicks, die van 10 miljoen individuele bezoekers komen. Jaarlijks wordt op het platform voor meer dan 2 miljard euro aan luxehorloges verhandeld. Chrono24 is daarmee de grootste ter wereld en de marktleider in bijna alle 120 landen waar verkopers horloges aanbieden.

Over honderd jaar ben ik er niet meer, mijn huis allicht ook niet. Terwijl dure horloges via mijn kleinkinderen misschien nog wel verder leven

Dat de zaken zo goed lopen, heeft ook alles te maken met het product, dat zich bij uitstek leent voor een globale markt: luxehorloges zijn hetzelfde in Tokio als in Australië of Europa. Ze zijn prijzig en niet groot, waardoor ze snel en makkelijk te versturen vallen.

“Vanaf het eerste uur besloten we veel energie te stoppen in de supply, de aanvoer. We hielpen mensen hun horloges op het platform te brengen en maakten het geheel aantrekkelijker. Bij de overname stonden 40.000 horloges op de site, en we beseften maar al te goed dat kopers daarheen gaan waar zich het grootste aantal horloges en de ruimste keuze bevinden. Onze inspanningen werden snel beloond: we hadden snel de verkopers én de kopers mee, en dat is sindsdien niet meer veranderd.”

Voor de koper blijft vertrouwen een cruciaal punt. Hij betaalt een smak geld en wil daarvoor een authentiek horloge van een betrouwbare verkoper. Hoe kun je dat vertrouwen ondersteunen?

TIM STRACKE. “We hebben zo’n 3.000 professionele dealers die hun producten aanbrengen, naast een kleine 30.000 privé-aanbieders. We doorlopen met de professionele verkopers een lange procedure, waarover we niet communiceren, vooraleer we ze op het platform toelaten. We zijn heel streng, omdat we beseffen dat vertrouwen centraal staat.”

Hoe verloopt zo’n transactie in de praktijk?

STRACKE.“Wie morgen een horloge koopt via het platform, stort het bedrag als borg op een verzekerde rekening. Daar blijft het staan tot het horloge om de pols van de koper zit en die besloten heeft het te houden en de transactie goedkeurt. Pas dan storten we het geld door naar de verkoper. Wil je het horloge niet, omdat het niet voldoet aan je verwachtingen, dan storten we het geld terug – al gebeurt dat maar heel zelden. Bijvoorbeeld als het horloge tijdens het transport zoek raakt, en dat valt onder de verzekering van de verkoper.

“Heel uitzonderlijk ontstaat een discussie tussen de koper en de verkoper, en meestal draait die om de authenticiteit of de authenticiteit van een onderdeel. Dat is niet altijd evident, omdat het in twee derde van de gevallen om pre-owned gaat — al gebruiken we liever het woord pre-loved — en sommige horloges veertig jaar oud zijn. Bij nieuwe horloges krijg je de garantie van de professionele verkoper, bij een verkoop onder individuen bestaat die niet. Daarom is het niet onredelijk het horloge te laten nakijken door een specialist. Om dat probleem op een snellere en degelijkere manier aan te pakken, overwegen we een service in het leven te roepen die zich over de authenticiteit buigt, omdat transparantie voor ons erg belangrijk is.”

Hoe worden de prijzen bepaald?

STRACKE. “Uiteindelijk draait alles om vraag en aanbod. Hoeveel mensen willen een bepaald horloge en hoe zeldzaam is het? Die vraag wordt gedreven door een merknaam, een zeldzaam model, vaak georkestreerd door bepaalde merken. De praktijk heeft uitgewezen dat klanten veel meer vertrouwen hebben in familiebedrijven als Richard Mille, Audemars-Piguet, Patek Philippe of Rolex dan in de grote groepen als Richemont of de Swatch Group, die op de beurs staan. Toen vijf jaar geleden de vraag in China kelderde, bleven de grote groepen massaal horloges op de markt gooien. Daardoor daalde de prijs, maar opmerkelijk genoeg leidde dat tot nog minder vraag. Omdat echte liefhebbers nu eenmaal kicken op spullen die zeldzaam zijn, zoals een Rolex Daytona, waar vaak ook nog een verhaal aan vasthangt. Waarom kopen klanten ook nieuwe horloges via Chrono24?

Hoe online luxehorloges verkopen

STRACKE. “Er is geen eenvoudig antwoord op die vraag. Omdat het een van de unicorn pieces betreft, zoals een Royal Oak van Audemars Piguet of een Nautilus van Patek Philippe.”

Waarom kopen mensen überhaupt een duur horloge?

STRACKE. “Over honderd jaar ben ik er niet meer, net zomin als mijn vrouw en zelfs mijn kinderen. Mijn huis allicht ook niet. Zelfs de herinnering aan mij als persoon zal over twintig tot dertig jaar verdwijnen. Terwijl dure horloges via mijn kleinkinderen misschien nog wel verder leven.

“We moeten er niet flauw over doen: wie een luxehorloge koopt, doet dat omwille van de status, en verder nog omwille van het verhaal. Een goed verhaal zorgt voor extra status. En welk verhaal is mooier dan dat van het horloge van je grootvader? De meeste van mijn horloges hebben een verhaal. Eentje was een geschenk van mijn vader, die het weer van zijn vader had gekregen. Een Rolex was een cadeau voor mijn veertigste verjaardag, toen al mijn vrienden samenlegden.

“Tegenwoordig draag ik het vaakst een Royal Oak. Mijn vrouw vond ‘m maar niks. De eerste keer dat ik ‘m droeg, voelde ik zelf ook weinig enthousiasme. Maar dan dook het echte kenmerk van een iconisch design op: de Royal Oak werd elke dag mooier. De Britten spreken in zo’n geval van an acquiered taste, een smaak die je moet leren kennen. En kijk, het is mijn favoriete horloge geworden, met de meeste wrist time. “Een bijzonder horloge hoeft niet altijd superduur te zijn. Toen Bernard Arnault instapte als investeerder in ons bedrijf, vond ik dat ik een horloge van ‘de familie’ moest kopen. Het werd een Zenith El Primero, een van de merken van LVMH.”

Sommige merken worden ondergewaardeerd en blijven daardoor relatief betaalbaar. Of niet?

STRACKE. “Je gaat lachen, maar slechts een paar maanden geleden gebeurde iets opmerkelijks met Swatch. In de meeste grote steden stonden honderden mensen aan te schuiven voor een MoonSwatch van 250 euro. Op ons platform werden ze verhandeld voor bijna 3.000 euro. We contacteerden zelfs even de koper, om ons van de situatie te vergewissen en of ie wel wist wat hij aan het doen was! Natuurlijk gaat die prijs omlaag, maar toch. De realiteit wil dat Swatch een beetje een vergeten merk aan het worden was, en in één weekend weer in het midden van de belangstelling staat. Uiteraard is er veel discussie over het feit of dat nu om een boss move gaat, maar dat het om een stuk authentieke marketing gaat, staat vast. Al blijft de grote vraag of het Omega over vijf tot tien jaar zal helpen om de mensen die nu een MoonSwatch kochten, ertoe zal brengen de echte Speedmaster te kopen. Mijn buikgevoel zegt me dat het op de lange termijn een heel geslaagde operatie zal blijken.”

We spreken nu over horloges als een investering, maar zijn verzamelaars ook geïnteresseerd in de technische content?

STRACKE. “Dat zijn ze zeker, maar het klopt dat ze de evolutie van de prijs in het oog houden. Om die reden hebben we de Virtual Watch Collection opgezet. Je neemt een foto van je horloge en het systeem vertelt je welk model het is en wat de actuele marktwaarde is, gebaseerd op de massa data waarover we beschikken. Je stopt het horloge in je ‘verzameling’ en kan de prijsevolutie ervan volgen. Een beetje zoals je met de beurs doet, met dat ene, immense voordeel dat de prijs vrijwel ongevoelig blijft voor de crises van de voorbije jaren. Die vaststelling van een stabiele waarde heeft veel nieuwe kopers aangetrokken. Kortom, het is een fantastisch en handig werktuig, dat voortdurend wordt aangepast. En met 500.000 horloges op het platform beschikken we over een unieke basis voor onze waardebepalingen. Opmerkelijk is dat het aandeel van jonge kopers van 18 tot 25 jaar in de voorbije jaren gestegen is van 4 naar 7 procent. En dat die nieuwkomers kiezen voor de klassieke merken, zoals Richard Mille, Patek Philippe, Rolex, Audemars Piguet en Hublot. Onnodig te zeggen dat een fors aantal van hen hun cryptocenten inmiddels hebben ingewisseld voor dure horloges.”

Tim Stracke adviseert

Zes tips voor wie zich op de online horlogemarkt begeeft

1 Begin met je huiswerk om je smaak, het design, de merken en de types horloges te ontdekken via horlogeplatforms zoals Chrono24. Ben je het type dat voor duik- of pilotenhorloges gaat, of ben je enkel op zoek naar elegantie?

2 Heel belangrijk is je doelstelling. Wil je het horloge dragen of ben je eerder het investeringstype dat naar meerwaarde hengelt en zijn horloges op een veilige plaats wil bewaren?

3 Naast een zoektocht door de 500.00 horloges die je op ons platform kunt ontdekken, is het nuttig internationale blogs te raadplegen. Die geven je inzicht in wat bestaat op het gebied van vintage watches, van nieuwe modellen en hun geschiedenis, van bijzondere designs en de van evolutie van de waarde van bepaalde modellen.

4 Wees niet bang om te evolueren. Wanneer je de markt een beetje hebt verkend, zul je snel leren dat smaken veranderen en dat je van sommige modellen weer af wilt. Het is geen schande opnieuw te verkopen, alhoewel ikzelf nooit één horloge verkocht heb. Verfijn je verzameling en bedenk daarbij dat, wanneer je een stuk verkoopt, er financiële ruimte vrijkomt om een ander te kopen. Dat is gewoon de weg naar de top die zovelen voor je hebben gevolgd.

5 Verlies nooit uit het oog de box en de documenten bij te houden! Elk horloge van een bekend merk is veel meer waard met box en papieren. Met vintage horloges ligt dat anders: bij een stuk uit de sixties en seventies is dat minder een probleem.

6 Het is geen slecht idee in het begin voor mainstream merken te gaan. De keuze daarvoor op een open markt als Chrono24 is stukken groter dan in een kleine zaak, en de waarde blijft er door de band stabiel. Onderschat nooit Rolex. Voor beginners mag het een erg polariserend merk zijn, maar kenners weten wel beter. De kwaliteit van een Rolex is altijd buitengewoon. Elk onderdeel is inhouse gemaakt, waardoor een complete kwaliteitscontrole mogelijk is. Koop van ervaren dealers met een goede reputatie, dan ben je zeker dat het niet om een fake gaat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content