In het gareel
Het It-accessoire is geen handtas maar een harnas. Dat weten onder andere Eva Longoria, Kristen Stewart, Gwen Stefani en Shakira al, en sinds Kylie Jenner haar liefde verklaarde op Instagram weten fashionista’s nu ook wie zulke harnassen maakt: Yvonne Reichmuth, de Zwitserse oprichtster en creative director van YVY.
Nooit gedacht dat een lederen gareel een outfit op zo’n elegante wijze kon transformeren, tot ik de ontwerpster Yvonne Reichmuth en haar assistente Luisa aan de voet van de Eiffeltoren ontmoet. Lederen harnassen doen me in eerste instantie denken aan SM-uitspattingen of aan de paardenwereld. Maar Yvonne in een linnen jumpsuit waarvan de bovenkant is ingesnoerd met een lederen ‘hesje’ en Luisa in een lange witte jurk met een gelijkaardig bruin lederen accessoire… Romeinse godinnen zouden er bij bosjes voor vallen. En dat doen ook hedendaagse goden, zoals Billie Eilish of Monica Bellucci, die al gespot werden met een accessoire van YVY, het label dat Reichmuth in 2014 opstartte.
De franjeriem die Kylie Jenner op Instagram postte, zette het label YVY op de kaart.
Je bent begonnen als ontwerpster van vrouwenmode, maar hoe is je passie voor leder ontstaan?
“Leder heeft me altijd al gefascineerd. In mijn beginjaren, toen ik én met stof én met leder werkte, merkte ik dat mijn hart sneller ging slaan telkens als ik leder aanraakte. Op een gegeven moment wilde ik me ergens in specialiseren. Leder gaat zo lang mee. Mensen investeren in een goed lederen stuk en bewaren het voor lange tijd. Je kunt met andere woorden een ontwerp maken dat meerdere seizoenen of zelfs meerdere jaren meegaat.”
Er zijn veel veganistische alternatieven voor leer. Experimenteren jullie daar al mee?
“We volgen allerlei ontwikkelingen op en experimenteren ook met alternatieve materialen. Maar tot nu toe heeft geen van die materialen ons gelukkig kunnen maken. Ze voldoen nog niet aan onze maatstaven inzake gevoel, geur, hoe je ermee kunt werken, levensduur, duurzaamheid enzovoort. Dus tot op heden is leder zoals we dat kennen, nog mijn favoriete materiaal, en aangezien dat nog altijd beschikbaar is, houden we het daar voorlopig bij. Maar we blijven natuurlijk wel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. We besteden veel aandacht aan de manier waarop het leder gelooid wordt. Zo’n 90 procent van onze ontwerpen zijn van plantaardig gelooid leder uit Toscane, dat gemaakt wordt zonder chroom en chemicaliën.”
De franjeriem die Kylie Jenner in 2015 op Instagram postte, zette het label YVY op de kaart, maar hoe kom je in contact met sterren als bijvoorbeeld Monica Bellucci?
“Dat gebeurt op verschillende manieren. Met Monica Bellucci kwam ik in contact via de fotografen die een editorial rond mij maakten voor Marie Claire in New York. Iets later schreven ze me dat ze een fotoshoot met Monica zouden doen, en wat stukken nodig hadden om haar look een meer gewaagde en sexy toets te geven. Ik was erg blij haar mijn creatie te zien dragen, want ik vind haar een van de mooiste vrouwen ooit. Ze heeft een bepaald aura, zo sensueel. Maar het contact wordt ook vaak via onze agent Bea Akerlund van The Residency Experience in Los Angeles gelegd. Veel stylisten van beroemdheden gaan daar stukken voor hun klanten uitkiezen.”
Waarom is YVY bij zoveel celebrities een succes denk je?
“Het feit dat je om het even welke outfit – simpel of niet – met een stuk van YVY meteen transformeert naar een unieke outfit, een echte showstopper. Alsof het een accessoire is dat niet alleen een bijkomend element is van je look, maar het je look echt transformeert.”
YVY werkt ook samen met andere labels. Wat is een coolste project dat je de afgelopen jaren hebt verwezenlijkt?
“Onmiskenbaar het Longines DolceVita x YVY-horloge. Toen het horlogemerk ongeveer anderhalf jaar geleden contact met me opnam, was dat een droom die uitkwam. Met die samenwerking wilden we een eerbetoon brengen aan de zeer sterke band van Longines met de paardenwereld. We wilden dat zichtbaar maken in het product: in het ontwerp, in de afwerking. Daarnaast was het voor mij heel belangrijk om dit horloge uniseks te maken, zodat iedereen het kan dragen. En ik wilde ook een heel speelse aanpak. Daarom is het horloge heel modulair met twee verschillende bandjes die ook als armband gedragen kunnen worden. Last but not least moesten we het DNA van Longines respecteren door ervoor te zorgen dat elegantie een belangrijk element is in het proces. Het is een horloge geworden dat je heel klassiek met een normale polsband kunt dragen, maar dat je ook in een fashionstatement kunt veranderen door er het harnas-element aan toe te voegen.”
Welke andere samenwerkingen staan nog op de bucketlist van YVY?
“Met YVY heb ik nog een heleboel interessante projecten lopen. Ik werk graag samen met artiesten en muzikanten. Vorig jaar, bijvoorbeeld, schilderde de Nederlandse kunstenaar Pascal Möhlmann met olieverf op onze lederen ontwerpen voor ons jongste boek FEELINGS. En het riep echt de vraag op: wat is kunst? Wat is mode? Wanneer verandert het? Het was een interessant project. Daarnaast werk ik ook twee dagen per week als lid van het creatief team van Piëch, een Zwitserse fabrikant van elektrische auto’s. Piëch is in 2017 opgericht door Anton Piëch (zoon van de voormalige CEO van het Volkswagen-concern Ferdinand Piëch en achterkleinzoon van Ferdinand Porsche, nvdr) en Rea Stark Rajcic. Het is heel interessant ook in die branche te stappen. Ik hou van beide werelden. Ik heb mezelf nooit als een modeontwerper gezien, maar veeleer als een ontwerper in het algemeen. Ik denk dat alles in onze wereld interessant is om op een bepaalde manier als ‘mooi’ te zien. Je kunt me geven wat je wilt, en ik zou het interessant vinden te proberen het opnieuw te ontwerpen. Ik denk dat de auto-industrie, net als de horloge-industrie, interessant is omdat je lang aan een project kunt werken en het ook lang kunt bewaren. Het gaat niet zo snel als de mode-industrie. Ik voel me erg aangetrokken tot zulke industrieën.”
Als designer in de autowereld ben je altijd beperkt, je moet rekening houden met regelgeving. Beperkt dat je creativiteit dan niet?
“Ik denk dat grenzen je altijd kunnen pushen om nog creatiever te worden. Toen ik bijvoorbeeld besloot geen ontwerper van dameskleding te worden die volledige prêt-à-portercollecties ontwerpt, maar me echt op één materiaal te concentreren, vond ik die beperking heel interessant, omdat je dan alleen maar zwart, plantaardig gelooid leer hebt. Ik werk al acht jaar alleen maar met dat materiaal, en dan moet je jezelf nog meer uitdagen: wat kun je ermee doen om er iets nieuws van te maken? Dus ik denk dat ook de beperkingen van het feit dat je het om je pols moet houden of dat het al die tests in de auto-industrie moet doorstaan, je dwingt anders te denken en nieuwe manieren te vinden om iets interessants te maken.”
Wil je uiteindelijk àlles in zwart leder bekleden?
YR: “(lacht) Absoluut, daar moet ik niet lang over nadenken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier