Fijn op de klimaattrein – Roland Bosch, CEO DB Cargo: ‘Het spoor is qua CO2-uitstoot het meest efficiënte goederentransport’

Je kan dezer dagen een bijzondere trein over het Europese goederenspoor horen denderen. Bij elke stop wordt de trein langer gemaakt met containers, beschilderd door bekende streetartists. Het vehikel staat voor het klimaatproject van Rail Freight Forward.

Rail Freight Forward is een coalitie van het Europese spoorvrachtvervoer die de negatieve impact van goederentransport op het klimaat wil aanpakken en daar aandacht voor vraagt met een bommelend streetartproject.

Op de Klimaatconferentie van Katowice verbonden RFF zich ertoe om de komende tien jaar tot 290 miljoen ton uitstoot door vrachtvervoer te besparen. Ze onderstrepen hun belofte met Noahs Train, het langste transformerende kunstwerk ter wereld.

Czes?aw Warsewicz, CEO PKP Cargo: ‘Willen we dit onevenwicht in de mix van transportmiddelen oplossen en onze impact op het klimaat drastisch veranderen, dan moeten we samenwerken.’

In elke stad worden telkens twee wagons toegevoegd, beschilderd door gerenommeerde streetartists uit dat land. De trein wordt zo steeds langer tot hij aankomt op de volgende klimaattop. De trein vertrok op 14 december in Katowice en passeerde al in Wenen op 14 januari. In Berlijn werden er donderdag twee wagons gekoppeld, beschilderd door streetartists Riot1394 en Skenar 73. De volgende geplande stops zijn Parijs op 5 februari en Brussel op 22 februari.

Noahs train - Making off - Werk Seddin, 21.01.19.
Noahs train – Making off – Werk Seddin, 21.01.19.© DB Cargo/Oliver Lang

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content