Campari : de kunst van het aperitief

Campari
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

21 februari 2020, 12:38 Bijgewerkt op: 17 november 2021, 14:11

Campari heeft altijd al de schoonheid van creativiteit omarmd. Van 5 tot 8 maart is het Italiaanse aperitief dan ook aanwezig op Collectible, een beurs in het teken van kunst en design van de 21e eeuw die plaatsvindt in de Brusselse Vanderborght-building.

Campari geldt als een van de meest iconische aperitieven ter wereld. Bovendien vormt hij ook het hoofdingrediënt van de befaamde Negroni, een cocktail van 100 jaar oud maar nog altijd waanzinnig in trek.

Creativiteit boven alles

Sinds meester-brouwer Gaspare Campari in 1860 het rode aperitief (met 86 kruiden, planten en stukken fruit als ingrediënten) creëerde, heeft Campari de juiste samenstelling van het recept nooit prijsgegeven. Waar het bedrijf evenwel nooit geheimzinnig over heeft gedaan, is zijn toewijding aan de kunst en de creativiteit, domeinen die diep in zijn DNA geworteld zitten.

Al van bij zijn ontstaan schakelde schakelde Campari de grootste Italiaanse kunstenaars in om zijn stijl en présence uit te beelden en te interpreteren: Leonetto Cappiello, Marcello Dudovich, Adolf Hohenstein, Marcello Nizzoli en ga zo maar door.

Campari : de kunst van het aperitief

Campari Creates: foto’s met filters

Naast de typische smaak is ook de kleur van Campari bijzonder geliefd bij designers, kunstenaars en creatieve geesten in het algemeen. Het merk is daar niet ongevoelig voor. Campari werkt al decennialang samen met bekende namen uit de cultuurwereld. Denk maar aan cineast Federico Fellini, ontwerper Bruno Munari en fotografe en performancekunstenaar Vanessa Beecroft. Ook beroemde acteurs en actrices als Clive Owen, Penelope Cruz, Kate Hudson en Eva Green leenden hun gezicht aan de campagnes van het Italiaanse aperitief.

Campari : de kunst van het aperitief

Campari kijkt op geen inspanning om in de wereld van de cultuur partnerships aan te gaan en zo bij te dragen aan de artistieke creativiteit in de klassieke en avant-garde kunst. In ons land lanceerde het merk enkele maanden geleden de campagne ‘Campari Creates’, een ode aan creativiteit met de gereputeerde fotografen Sanne De Wilde en Athos Burez. Zij creëerden in beperkte oplage vier Campari-filters, doorschijnende onderzetters die je voor de lens van je smartphone kan houden. Het filtereffect levert bijzonder creatieve foto’s op, waarmee iedereen z’n eigen verhaal kan vertellen.

Aanwezig op Collectible

Van 5 tot 8 maart is Campari aanwezig op de kunst- en designbeurs Collectible in de Vanderborght-building in Brussel. In samenwerking met curator Jan Hoet Jr. stelt Campari er het werk van drie hedendaagse Belgische kunstenaars tentoon: Adelheid De Witte, Joris Van de Moortel en Peter Van Riet.

Campari : de kunst van het aperitief

Jan Hoet Jr. selecteerde de drie artiesten. Ze nodigen de toeschouwers uit op een rondreis in hun artistieke universum. De materialen, structuren en vormen van hun werken brengen een even sublieme als subtiele hulde aan het Italiaanse aperitief bij uitstek.

“Campari heeft al sinds zijn ontstaan de schoonheid van artistieke creaties omhelst”, zegt Tom Broeckx, Managing Director van Campari Benelux. “Kunst speelt een belangrijke rol in onze communicatie en in de uitbouw van het merk. We zijn dan ook opgetogen dat we dankzij Collectible en Jan Hoet Jr. opnieuw met enkele moderne kunstenaars kunnen samenwerken, maar ook dat we op deze manier de band met onze consumenten nauwer kunnen aanhalen.”

Bezoek Campari op de Collectible-beurs van 5 tot 8 maart 2020 in de Vanderborght-building in Brussel.

Info en tickets: www.camparicreates.be / www.collectible.design