“Het is een ontzettend drukke periode”, steekt Kim van wal. “De zomer is ons hoogseizoen. We lanceren drie extra producten en verkopen bij verschillende nieuwe retailers, ook internationaal zoals bij Space NK en Cult Beauty, waardoor we veel reizen om opleidingen te geven.”
Kim is skincare-expert, eigenaar van de beautywinkel Blos in Hasselt en samen met haar broer Raf Maes (medeoprichter van Komono, nvdr) startte ze Le Rub, een merk van zonneproducten. Waarom zonnecrème? “Als make-upartiest moest ik vaak modellen opmaken. Één ding dat modellen ze gemeen hadden, is dat ze heel kieskeurig waren over wat ze op hun huid smeren. Dat heeft me zelf aangezet om meer te onderzoeken wat er in beautyproducten zit. Ik ben zelf veel meer bezig met huidverzorging dan met make-up. Maar je kan dure serums smeren zoveel je wil, als je niet elke dag zonnecrème gebruikt dan is het als dweilen met de kraan open. Met mijn broer praatte ik veel over mijn winkel. Ik beschouw Blos als mijn derde kind, maar het was niet genoeg. Als winkelier sta je altijd aan het einde van de keten, in die positie kun je weinig veranderen in de industrie. Het idee voor Le Rub is ontstaan toen ik merkte dat er geen zonnecrème bestond die én goed werkt én mooi oogt. Zonnecrème aanbrengen voelt vaak als de stap te veel. Bovendien wil ik alleen gezonde filters en producten op mijn gezicht. Maar een goed smeerbare minerale filter is moeilijk te vinden. Nadat ik tegen Raf zei dat zo’n zonnecrème niet bestaat, is hij meteen beginnen researchen. Een week later stelde hij voor om samen Le Rub te beginnen.”

‘Voor anderen klinkt dat vast niet ontspannend, maar het bad is de plek waar ik mijn laatste mails van de dag beantwoord’
Onmogelijk?
“We waren naïef. We kwamen er al snel achter waarom een product als Le Rub niet bestond”, lacht Kim. “In verschillende labo’s werden we afgewezen. ‘Wat jullie willen, kan niet’, was vaak het verdict. Uiteindelijk wees Sophie Engelen (de vrouw van Raf en oprichter van Aloise Botanicals, nvdr) ons in de richting van het labo dat onze eisen wél kon inlossen. In 2022 besloten we ons bedrijf te starten, vorig jaar in maart hebben we de eerste producten pas kunnen lanceren. We werken hard aan innovatie in de markt van zonnecrèmes en after suns, ook met ecologische chemische filters. Al doet de naam ‘zonnecrème’ onze producten geen eer aan. Het zijn echt skincareproducten, ze verzorgen de huid.”

In bad met mails
Met een eigen winkel en start-up, schiet er voor Kim weinig tijd over om te ontspannen, al vindt ze die rust wel thuis in haar badkamer. “Na een lange werkdag ga ik graag in bad. Voor anderen klinkt dat vast niet ontspannend, maar het bad is de plek waar ik mijn laatste mails van de dag beantwoord. Het is de perfecte plaats om af te sluiten. De Bath for the senses-badolie en de Mallow Blossom Bath van Susanne Kaufmann zijn voor mij twee producten die me meteen doen landen. Ik heb nog nooit producten gevonden die hetzelfde met me doen.”

“Ik heb maar één vrije dag per week, dat is zondag. Dan ben ik het liefst heel de dag thuis. Mijn man houdt ons huishouden recht en maakt verse bouillon in de keuken. Hem bezig horen, samen met de dochters ontbijten: meer heb ik niet nodig om tot rust te komen. We hadden vroeger een druk sociaal leven, maar door de huidige werkagenda kan ik het me niet permitteren om tot 3 uur ’s nachts in de wijn te vliegen. We hebben hier een zwembad, een biobad. Dat heeft ons een rib uit ons lijf gekost, maar ik ben er elke dag blij mee. Zelfs in de winter brengt die plas water in de tuin rust. Een boek lezen aan de rand van het zwembad is de meest pure vorm van ontspanning. Ik lees graag. Ik omschrijf mezelf als een life long learner, dat voedt me, maar het ontspant me ook. Ik haal vaak boekeninspiratie uit de podcast The Diary of the CEO. Vaak begin ik in een boek en dan leg ik het weer even weg om weken later verder te lezen. Momenteel ben ik bezig in een boek van Dr. Joe Dispenza over de kracht van onze geest, maar ook een roman van Paul Auster, ‘Brooklyn Follies’, ligt op mijn nachtkastje. Ik beperk bewust mijn schermtijd. Ik wil me niet verliezen in doomscrollen.”

Het perfecte huis
“De reden dat ik zo graag thuis ben, is omdat ons huis helemaal is hoe ik het wil. Ik wou een bungalow, maar kon die niet vinden. Dus kochten we dit huis en haalden we het puntdak er af (lacht). Alles is op het gelijkvloers. Onze architect Ilse Gielen is een goede vriendin. Alles wat ze tekende was van de eerste keer goed. We hebben lang in ons huis gewoond voor we het verbouwd hebben. Ik vond het belangrijk om eerst te voelen wat klopt. Hoe gebruiken we dit huis het beste? We hebben bijvoorbeeld een lage keuken en geen keukeneiland. Onze zestienjarige dochter Lou danst en de keuken is haar dansvloer, dus houden we die ruimte bewust vrij. Als ze later het huis uit is, komt daar misschien wel een eiland, maar nu past het niet in ons leven.”
“Zoals je ziet, is ons interieur heel licht en rustgevend: wit, beige, hout en veel groen. Ik hou van kalmte én orde. Ik kan niet functioneren in een rommelig huis. Zelfs de Mortex-vloer is afgestemd op de kleur van onze golden retriever Charlie zodat zijn haren minder opvallen.” (lacht)

Een Rothko of Ikea?
“Toen de aannemer klaar was met ons huis, moesten we geen meubels meer kopen. We hadden de jaren voordien alles mondjesmaat verzameld. Onze smaak is ook niet veranderd waardoor investeren in een mooi stuk loont. Mijn man en ik houden van tijdloze stukken zoals de Togo Ligne Roset-zetels, het houten boekenrek van Pierre Chapo en onze krukjes van Charlotte Perriand. Voor decoratie heb ik veel van Michael Verheyden. Met zijn kleine stuks weet hij de perfecte sfeer te scheppen in huis. Verder hebben we amper kunst in huis. We hebben één werkje, gekregen van een bevriende gallerist als bedanking na een etentje hier thuis. Ik hecht niet zoveel belang aan kunst. De zon die binnenvalt door het raam met de schaduw van dansende takken, maakt me even blij. Op de grond in de living staan kaders van Ikea met foto’s die ik uit fotoboeken heb geknipt. Die fotoboeken heb ik met zegeltjes gespaard bij de krant. De kaders dateren van jaren geleden, toen ik het niet breed had en ik mijn interieur goedkoop aankleedde. Ik heb ze laten staan, ook al lachen mijn dochters ermee. Voor mij horen ze bij mij en zijn het een dagelijkse reminder om de voetjes op de grond te houden.”

Kim Maes (48)
Visagist en beauty-expert
Oprichter van de beautywinkel Blos in Hasselt
Startte samen met haar broer Raf het sunscreenlabel Le Rub
Heeft twee dochters Marie (24) en Lou (16) met haar man televisiemaker Koen Remans