‘Jongste ondernemer van het land’ Hassan Al Hilou: ‘Het leven mag nooit rond een scherm draaien’

© -
Stijn De Wandeleer Freelance journalist

Wij vroegen Hassan Al Hilou, oprichter van adviesbureau AGE Consultancy, hoe hij omgaat met de voortdurende druk om bereikbaar te zijn. ‘Ik neem mijn smartphone nooit mee naar mijn ouders of familie.’

Hij is achttien maar heeft het curriculum vitae van een veertigjarige: Hassan Al Hilou is ambitieus. Na de opstart van zijn digitaal project YouthTalks vorig jaar – met dat initiatief wou hij jongeren online met elkaar in discussie laten treden – werd hij door verschillende publicaties prompt tot ‘de jongste ondernemer van het land’ gebombardeerd.

Een goed jaar later blijft hij zijn dubbelleven als student aan het Atheneum in Anderlecht combineren met dat van een bedrijfsleider, maar nu als hoofd van AGE Consultancy, een adviesbureau waarmee hij diversiteit op de kaart van bedrijven wil krijgen. Kortom: de jongeman heeft het razend druk. ‘Werk en privé scheiden blijft heel moeilijk.’

Hoe kleed jij je voor je job?

Hassan: ‘Ik probeer als bedrijfsleider een jong imago uit te stralen. Meestal grijp ik daarvoor terug naar een topmerk dat me helpt om de juiste kledingstukken te kiezen. Die moeten er sportief uitzien zonder klasse en elegantie uit het oog te verliezen. Voor dat doel vind ik blauw een heel geschikte kleur. Maar ik hoef zeker niet elk trendy stuk te kopen. Dan voeg ik liever zelf wat eigenheid toe aan mijn outfit.’

Ik merk op dat ik heel wat dingen mis als ik bezig ben op mijn smartphone. Dat is jammer. Het leven mag nooit rond een scherm draaien.

Hoe combineer je werk en privé?

‘Ik vind het heel moeilijk om werk en privé niet in elkaar over te laten lopen. Dit interview doe ik vanuit Portugal waar ik met vakantie ben. Mijn job is geen nine to five. In de ochtenden word ik verwacht op school, tijdens de middagen moet ik aanwezig zijn op vergaderingen en in de avond zit ik vaak op evenementen. Natuurlijk beschouw ik mijn werk ook als hobby. Ik leer er nieuwe mensen kennen, dus het valt allemaal nog wel mee. Toch is tijd waarin ik kan ontspannen heel schaars. Ik moet er in mijn agenda dus goed op letten dat ik een gezonde combinatie maak tussen werk en vrije tijd. Het moet allemaal niet te veel worden.’

Ben je soms bewust offline?

‘Ik probeer tegenwoordig bepaalde dingen te doen om me minder te focussen op werk en meer te genieten van kleine momenten. Zo neem ik mijn smartphone bijvoorbeeld nooit mee naar mijn ouders of familie, en al zeker niet als we aan tafel zitten. Ik merk op dat ik heel wat zaken mis als ik op mijn gsm bezig ben. Dat is jammer. Het leven mag nooit rond een scherm draaien.’

Wat is voor jou de ultieme luxe?

‘De momenten waarop ik omringd ben met familie en vrienden. Dat kan gaan van een etentje of een weekend Parijs. Ik probeer die dingen nu vaker te doen. Het is tenslotte die omgeving die je als persoon zelf kiest, en waar je je het meest thuis in voelt.’

Wat is het hoogste dat je wil bereiken in het leven?

‘Ik wil zeker geen eenzame toekomst, maar een gezin dat ik goed kan onderhouden. Wat carrière betreft, wil ik helpen om diversiteit op de agenda van elk bedrijf te zetten. Ik heb het dan niet enkel over etnische diversiteit, maar ook over verschillen in leeftijd en gender. Een bedrijf dat zich daar niet op focust, werkt zich op lange termijn alleen maar tegen.’

We leven jammer genoeg nog in een samenleving waarin falen een moeilijk woord is.

Hoe slaag je erin om voldoening te halen uit je werk?

‘Door commercieel werk te combineren met een maatschappelijke visie. Naast ons bedrijf dat vooral uit jonge mensen bestaat, hebben we ook een stichting die zich toelegt op talentontwikkeling bij jongeren. Vaak zitten we samen met jongeren waarover het publiek enkel een negatief beeld heeft, terwijl je bij deze mensen juist dankbaarheid voelt wanneer je ze iets geeft waarmee ze zichzelf kunnen ontwikkelen.’

Wat is de meest waardevolle carrièreles die je ooit kreeg?

‘Dat je moet geloven in falen als een stap richting ontwikkeling en dat het belangrijk is om nederig te blijven als je succes boekt. We leven spijtig genoeg nog in een omgeving waarin falen een moeilijk woord is, zowel op bedrijfsniveau als in het gezinsleven. Falen laat je net toe om te kijken waar het misliep, zodat je de situatie in de toekomst kan vermijden.’

Partner Content