Survival of the fittest
Toen Charles Darwin de term ‘ survival of the fittest‘ in 1869 gebruikte om zijn theorie over de natuurlijke selectie kracht bij te zetten, was dat niet alleen een wetenschappelijke revolutie, maar ook het begin van veel verwarring. Tot vandaag wordt die term nog vaak geïnterpreteerd als ‘de wet van de sterkste’. Maar Darwin heeft nooit beweerd dat de sterkste soort de grootste overlevingskansen heeft, wel de soort die zich het best weet aan te passen aan veranderingen in haar omgeving.
Survival of the fittest is vandaag nog altijd superrelevant. De afgelopen twee jaar hebben we geleerd dat het niet noodzakelijk de bedrijven met de meeste middelen zijn die een onverwachte situatie overleven, wel bedrijven die zich het meest flexibel opstellen en heel hun raison d’être durven te herbekijken. En dat is net zo, nu er zich een heuse war for talent ontvouwt. Een war for people zelfs, los van competenties. In elk geval: werkgevers zullen naast harde cash ook flexibiliteit op tafel moeten leggen om werknemers aan zich te blijven binden. Die moeilijke opdracht loopt als een rode draad door deze editie van Trends Style.
De Belgische start-up Annie Where is ervan overtuigd dat bedrijfswagens het fris talent van de toekomst niet meer over de streep zullen trekken. Misschien zijn hun mobiele officepods een waardige vervanger? Of wordt de elektrische fiets de nieuwe bedrijfswagen? Wij stuurden een fervent autojournalist fietsen, en die was behoorlijk onder de indruk van het potentieel van zulke tweewielers. Alleen jammer dat de Belgische infrastructuur er niet op voorzien is. De Belg Emmanuel Guisset zocht dan ook het buitenland op om een nieuwe manier van werken te introduceren. Hij richtte het co-working/living platform Outsite op, dat inspanning met ontspanning combineert. Van Honolulu tot Bali en Lissabon wordt zowel gesurft op het internet als op de lokale golven.
Zelfs de meest toonaangevende chef ligt wakker van zijn personeelsbeleid. René Redzepi, de chef en eigenaar van restaurant Noma in Kopenhagen, legt in een exclusief interview uit hoe belangrijk zijn mensen zijn. ” Duurzaamheid zit niet alleen in het respect voor de natuur, maar ook in het respect voor je werknemers“, zegt hij. De chef lanceert nu ook een eigen label: Noma Projects. Met de culinaire producten onder dat label hoopt hij een groter publiek te bereiken én uiteraard meer geld te verdienen. “Ook die winst wil ik inzetten om mijn personeel beter te betalen”, drukt hij ons op het hart. Hij schafte bovendien de zaterdagavondshift af. De meest populaire shift voor het cliënteel, maar de meest belastende voor zijn personeel. Een beetje wat voor de meesten onder ons de maandagochtendshift heet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier