"We hadden uiteraard gehoopt dat het Hof de grondrechten van werknemers, het recht op collectieve actie en het recht op collectieve onderhandelingen beter zou beschermen", reageren de bonden. "Het organiseren van een treindienst met 'vrijwilligers' betekent niet dat deze grondrechten gegarandeerd zijn", klinkt het. De bonden verwijzen dan onder andere naar mogelijke druk op arbeiders om niet deel te nemen aan de staking en de onmogelijkheid om tot de laatste dag vrij te onderhandelen omdat 72 uur voor de staking de werknemers zich moeten uitspreken. "Een ander belangrijk element is het feit dat een werknemer, die vergeten is om zijn verklaring in te dienen, niet kan worden gestraft. Het Hof oordeelt dat vreedzame piketten mogelijk moeten blijven", aldus de bonden. Ze benadrukken ook dat het arrest hen "als syndicale organisatie niet verbiedt, om met alle middelen in ons bezit, de rechten van het spoorwegpersoneel te blijven verdedigen". De minimale dienstverlening bij het spoor werd eind 2017 ingevoerd en een eerste keer toegepast in het voorjaar van 2018. Concreet moeten de werknemers van spoorwegmaatschappij NMBS en netbeheerder Infrabel sindsdien in de aanloop naar een staking laten weten of ze zullen werken of niet. Afhankelijk van het aantal werkwilligen, wordt dan een minimale dienstregeling uitgewerkt. De vakbonden hebben zich altijd verzet tegen dat principe. Volgens de bonden leidt de minimale dienstverlening tot chaos, is de veiligheid van de reizigers niet gegarandeerd op mogelijk overvolle treinen en vormt de regeling een inbreuk op het stakingsrecht. (Belga)

"We hadden uiteraard gehoopt dat het Hof de grondrechten van werknemers, het recht op collectieve actie en het recht op collectieve onderhandelingen beter zou beschermen", reageren de bonden. "Het organiseren van een treindienst met 'vrijwilligers' betekent niet dat deze grondrechten gegarandeerd zijn", klinkt het. De bonden verwijzen dan onder andere naar mogelijke druk op arbeiders om niet deel te nemen aan de staking en de onmogelijkheid om tot de laatste dag vrij te onderhandelen omdat 72 uur voor de staking de werknemers zich moeten uitspreken. "Een ander belangrijk element is het feit dat een werknemer, die vergeten is om zijn verklaring in te dienen, niet kan worden gestraft. Het Hof oordeelt dat vreedzame piketten mogelijk moeten blijven", aldus de bonden. Ze benadrukken ook dat het arrest hen "als syndicale organisatie niet verbiedt, om met alle middelen in ons bezit, de rechten van het spoorwegpersoneel te blijven verdedigen". De minimale dienstverlening bij het spoor werd eind 2017 ingevoerd en een eerste keer toegepast in het voorjaar van 2018. Concreet moeten de werknemers van spoorwegmaatschappij NMBS en netbeheerder Infrabel sindsdien in de aanloop naar een staking laten weten of ze zullen werken of niet. Afhankelijk van het aantal werkwilligen, wordt dan een minimale dienstregeling uitgewerkt. De vakbonden hebben zich altijd verzet tegen dat principe. Volgens de bonden leidt de minimale dienstverlening tot chaos, is de veiligheid van de reizigers niet gegarandeerd op mogelijk overvolle treinen en vormt de regeling een inbreuk op het stakingsrecht. (Belga)