Eerder op de dag raakte al bekend dat komend weekend Thomas Cook-reizigers met 45 vluchten vanop hun vakantiebestemming zullen terugkeren naar huis. Morgen zullen zo bijna 2.800 klanten van de touroperator terugvliegen, zondag bijna 1.900. Sinds de repatriëringsoperatie woensdag begon en tot en met zondag zullen al meer dan 8.000 mensen naar België zijn kunnen terugkeren. Tegen zondag 6 oktober zou de grote meerderheid weer in het land moeten zijn. Wie nog in het buitenland zit, krijgt opnieuw de raad om niet zelf een terugvlucht te regelen en geen geld te betalen aan hoteluitbaters. Behalve de ruim 13.000 mensen die al met vakantie waren toen Thomas Cook België op 24 september financieel onvermogend werd verklaard, zijn er nog tienduizenden die de komende weken of maanden op reis zouden vertrekken. Hun reis werd geannuleerd. Volgens de recentste schattingen van het Garantiefonds Reizen gaat het om zowat 42.000 mensen dit jaar en 17.000 in 2020. Alles samen gaat het dus om 72.000 gedupeerden. Zij zullen wel geduld moeten uitoefenen om hun geld terug te zien. De eerste prioriteit is immers de reizigers in het buitenland terug naar huis brengen, pas nadien zal het fonds de claims beginnen verwerken. Getroffen reizigers kunnen de claim alleen indienen via een formulier op de website van het fonds. Ze zullen een bestelbon of reiscontract moeten toevoegen, en een bewijs van betaling (afschrift van kredietkaart of bankrekening). Er werden tot nu toe circa 6.000 claims ingediend, zegt Mark De Vriendt, directeur van het Garantiefonds Reizen. De afhandeling van de claims zal gebeuren in chronologische volgorde, op basis van vertrekdatum. Op een timing wil het Garantiefonds Reizen zich niet vastpinnen. "Het zal een massa tijd vragen", aldus de directeur. "De dossiers moeten worden gecheckt." Concreet zullen de bewijzen van de klanten worden vergeleken met gegevens van Thomas Cook België, alvorens er uitbetaald wordt. De totale kostprijs zal "zeker meer dan 20 miljoen euro" bedragen. De Vriendt herhaalde dat het fonds voldoende middelen heeft om alle reizen terug te betalen. Het heeft de voorbije jaren reserves opgebouwd met bijdragen van zijn leden (touroperators en reisbureaus), en het is herverzekerd. "Dit zal de Belgische staat geen euro kosten", stelde voorzitter Jean-Philippe Cuvelier. Hij voegde wel toe dat op een bepaald moment, gezien de toename van het toerisme, een vorm van staatssteun mogelijk nodig zal zijn bij schadegevallen van grote omvang. Het Thomas Cook-dossier is in elk geval veruit het grootste schadedossier in de geschiedenis van het garantiefonds, dat in 1995 door de sector zelf werd opgericht. Tot nu toe werden 100 falingen behandeld, goed voor in totaal 22.000 dossiers en een uitbetaald bedrag van 11 miljoen euro. "De bedragen van de voorbije 23 jaar verzinken hierbij in het niets", aldus de directeur van het Garantiefonds Reizen. (Belga)