Wouter Torfs: 'Wat is er mis met wat zachtheid in het bedrijfsleven?'

17/02/17 om 16:44 - Bijgewerkt op 24/10/17 om 18:45

Hij werd zes maal verkozen tot werkgever van het jaar en de omzet van schoenenlabel Torfs verdertienvoudigde onder zijn bewind: CEO Wouter Torfs wijt de sleutel tot dat succes aan een menselijke aanpak. Hij vertelt er openhartig over in een interview met Zwijgen is geen optie.

Wouter Torfs: 'Wat is er mis met wat zachtheid in het bedrijfsleven?'

© Zwijgen is geen optie

Dit interview dateert van enkele maanden geleden, maar is nog steeds relevant.

"In heel barre tijden toch een positief geluid laten horen, dat is wat ik probeer te doen. Ik wil de boodschap uitdragen dat het in een bedrijf ook anders kan gaan." Wouter Torfs steekt in de bijhorende YouTube-video meteen ook de hand in eigen boezem. "Bedrijfsleiders blijven vaak aan de kant van de weg staan, terwijl ze zich net meer zouden moeten moeien met wat er zich binnen hun firma afspeelt. Als er een beslissing gemaakt moet worden, trek je mond dan open!" Ze moeten als het ware meer polshoogte nemen van hoe het er écht aan toegaat in hun bedrijf zonder zich af te zonderen op een afzonderlijk eiland.

Delen

De focus ligt niet enkel op het creëren van winst, maar dat wil niet zeggen dat het commerciële aspect niet belangrijk is.

In de toekomst wil Torfs dan ook meer bedrijven zien die de rol van verantwoordelijke burger op zich nemen en die zich inzetten voor de samenleving. Hij is ervan overtuigd dat de bedrijven van de toekomst net de firma's zijn die een meerwaarde proberen te creëren voor de maatschappij. Een aanpak die hij bovendien vakkundig integreerde in schoenenwinkel Torfs.

Niet zweverig

Maar noem zijn manier van werken niet zweverig. De focus mag dan niet louter liggen op het creëren van lucratieve winstmarges, dat wil niet zeggen dat het commerciële aspect niet belangrijk is. Dat is de mix die voor heel wat mensen moeilijk te begrijpen valt: dat een bedrijf winst kan maken en tegelijkertijd een positieve invloed kan uitoefenen op de samenleving.

"We zijn ook een sterk commercieel bedrijf, we willen ook onze marketingdoelstellingen halen. Het is geen theekransje, maar voor mij is de menselijke aanpak het fundament van duurzaam economisch resultaat. Niet zodat we morgen meer winst maken maar zodat we er binnen vijf jaar nog bij zijn", stelt hij.

"Vroeger verantwoorde ik me in interviews vaker voor het feit dat ik een softie zou zijn. Nu doe ik dat niet meer. Ik ben er meer dan tien jaar geleden van overtuigd geraakt dat het verhaal dat we vertellen waardevol is en dat onze aanpak ook economisch succesvol kan zijn. Ik hoef me daar dus niet voor te verontschuldigen. Wat is er mis met wat zachtheid in het bedrijfsleven te brengen? Zeker in de wereld van vandaag waarin het bon ton is om hard en polariserend en beledigend te zijn. Is het dat wat we als mensen willen?"

Delen

Als je een slechte dag hebt, dan kan dat gezegd worden. Daar is niks wolligs aan, hé, dat is gewoon het leven in zijn totaliteit.

Torfs vindt authenticiteit dan ook heel belangrijk. "Je laat je volledige zelf zien en verstopt geen stukken. Als je een slechte dag hebt, dan kan dat gezegd worden. Daar is niks wolligs aan, hé, dat is gewoon het leven in zijn totaliteit. Als je dat niet doet, kan je toch geen blije mensen maken? Dan ben je in je leven toch heel veel aan het wachten tot je naar huis mag, niet?"

Het volledige interview werd gepubliceerd op Medium en kan je hier lezen.

Op Zwijgen is geen optie worden interviews in videovorm geplaatst met mensen waarvoor engagement geen hobby is, maar centraal staat in hun leven. Kijkers kunnen zich laten inspireren om zelf de wereld van morgen een beetje beter te maken. Dat is precies wat gebeurt in deze video over Wouter Torfs: een verhaal dat het bedrijfsleven van vandaag een menselijker gezicht aanmeet.

Lees meer over:

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Trends Style en ontvang wekelijks een update van het belangrijkste lifestyle nieuws in uw mailbox!

Onze partners