De postgroep bpostgroup heet voortaan bnode. De nieuwe naam kadert in een vereenvoudiging van de merkenstructuur van de groep, van 31 naar nog 4 merken, zo kondigde CEO Chris Peeters dinsdag aan. Het merk bpost blijft bestaan.
De groep opereert vandaag nog onder 31 merken. “Er waren tot nu momenten waarbij we naar een klant gingen met twee verschillende merken, met verschillende aanbiedingen”, stelde Peeters tijdens een persconferentie. Door het aantal merken sterk te verminderen, “zal het voortaan veel meer geïntegreerd zijn en zal veel duidelijker zijn wat elke entiteit doet.”
De nieuwe groepsnaam wordt dus bnode. De ‘b’ refereert naar de bijna 200-jarige geschiedenis van bpost en naar de Belgische verankering, stelde de CEO, terwijl ‘node’ verwijst naar de groep als het ‘connectiepunt’ tussen de verschillende operationele activiteiten.
De operationele activiteiten worden gebundeld onder drie merknamen. Daarbij blijft het merk bpost behouden, al krijgt het logo een kleine facelift. “Bpost blijft een sterk merk en het blijft postale activiteiten doen, dus de referentie naar post blijft”, legde Peeters uit.
De logistieke activiteiten, tot nu gekend als 3PL (met filialen als Staci, Radial en Active Ants), komen samen onder het merk paxon. “De naam combineert ‘pack’ (de kern van logistiek) en ‘on’ (altijd in beweging), wat dynamiek en betrouwbaarheid uitstraalt”, klinkt het. En dan is er nog Landmark Global, gespecialiseerd in grensoverschrijdende logistiek.
Transformatie
De naamsverandering maakt ook deel uit van het transformatieproces van de groep. “Een half jaar geleden stelden we onze nieuwe strategie voor, waarbij we evolueren van een postaal bedrijf dat ook pakjes doet, naar een digitaal pakjesbedrijf met ook nog post”, zei Peeters. “Nu verduidelijken we dat verder met hoe we ons presenteren naar de markt.”
De transformatie zit volgens de CEO op koers. “We zien er nog niet de resultaten van, maar we zien toch wel dat er zeer veel verandering aan het gebeuren is”, klonk het. Peeters verwees naar onder andere het nieuwe pakjesrecord – 829.000 geleverde pakjes op een dag – van vorige week en projecten als de bbox boetieks in Brussel en Antwerpen.
“De overgang naar bnode is belangrijk, omdat hij zal zorgen voor een duidelijkere en meer leesbare merkenstructuur”, stelde minister van Overheidsbedrijven Vanessa Matz, die ook bij de onthulling aanwezig was. Het gaat over meer dan een marketingoperatie, benadrukte zij. De naamsverandering komt er “op een moment dat de verwachtingen inzake distributie, snelheid en betrouwbaarheid steeds hoger worden, terwijl de postdienst essentieel blijft voor veel burgers en een groot deel van het economische weefsel.”