“We willen verzekeringen toegankelijk maken en houden”

Hilde Vernaillen, CEO van de P&V Groep
Vivium
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

21 maart 2024, 06:00 Bijgewerkt op: 22 maart 2024, 14:58

Digitalisering biedt heel wat opportuniteiten en positieve effecten voor de verzekeringssector. Maar de medaille heeft ook een keerzijde: als gevolg van doorgedreven data-analyses en segmentatie riskeren sommige klanten uit de boot te vallen of hun verzekering niet meer te kunnen betalen. De P&V Groep, waar Vivium deel van uitmaakt, is daar waakzaam voor en zet de vertrouwensrelatie tussen makelaar en klant centraal in haar toekomstvisie.

Wat beschouwt u vandaag als voornaamste opdracht voor Vivium, in deze snel evoluerende tijden?

Hilde Vernaillen, CEO van de P&V Groep: “Onze doelstelling is vandaag nog steeds dezelfde als die van onze historische coöperanten bij de oprichting in 1907: zoveel mogelijk mensen, bedrijven, verenigingen en organisaties bescherming bieden door verzekeringen toegankelijk te maken tegen een eerlijke prijs. Verzekeren is gebaseerd op een solidariteitsprincipe. Maar dat principe komt onder druk te staan omdat technologie het mogelijk maakt om de risico-inschatting te verfijnen bijna tot op individueel niveau. Voor bepaalde risicogroepen bestaat dan de kans dat een verzekering gewoon te duur wordt. Onze opdracht is dus om verzekeringen toegankelijk te maken en houden. Wij blijven de solidariteit en de mutualisering van risico’s verdedigen, zodat niemand aan de kant blijft staan. Uiteraard leggen we daarbij genoeg financieel realisme aan de dag.”

Digitalisering heeft een impact op het vak van de verzekeringsmakelaar. Hoe ziet u de rol van de makelaar in de toekomst?

Hilde Vernaillen: “Onze ‘gut feeling’ is dat het menselijke altijd belangrijk zal blijven in verzekeringen. Net omdat het gaat over zaken die mensen waardevol vinden in het leven: hun gezin, woning, werk, mobiliteit, pensioen… Zulke beslissingen laat je niet zomaar over aan een machine. De klant heeft een groot vertrouwen in zijn of haar makelaar, die expertise combineert met kennis van de klant en empathie. De makelaar, die dicht bij de klant staat, is dus een essentiële schakel in ons inclusieve verhaal. Hij of zij kan beter dan wie ook de behoeften van de klant inschatten, veel beter dan welk algoritme ook.”

Waarin ziet u dan de toegevoegde waarde van digitalisering?

Hilde Vernaillen: “Digitale toepassingen moeten het gebruiksgemak voor de klant verhogen. En ze zullen ook bijdragen tot meer efficiëntie voor de makelaar en voor de verzekeringsmaatschappij. Op die manier komt er meer tijd om het te hebben over wat écht belangrijk is: de dialoog met de klant om beter zijn behoeften te begrijpen en betere oplossingen te kunnen aanbieden.”

Met de Vivium Digital Awards zetten jullie digitalisering hoog op de agenda voor de makelaars. Waarom?

Hilde Vernaillen: “Vivium ziet het als zijn opdracht om de digitale transformatie van de makelaars te faciliteren. Daarom organiseren we nu al voor de vijfde keer de Vivium Digital Awards, om makelaars te informeren en te inspireren, zonder hen te beïnvloeden in hun keuzes. Wij willen samen met de makelaar verder groeien in de markt, maar ook verder groeien in ons partnership. In de afgelopen jaren hebben we ter zake al veel expertise opgebouwd en we liggen ook aan de basis van een heel breed ecosysteem van insurtechs.”

Eén van de thema’s die jullie dit jaar aansnijden is Artificiële Intelligentie (AI). Wat zal die technologie betekenen voor de verzekeringswereld?

Hilde Vernaillen: “Het is duidelijk dat AI geen hype meer is. Het zal een grote impact hebben op ons leven en werken, en dus ook op verzekeringen. Maar dat hoeft ons niet af te schrikken. Bij de opkomst van het internet voorspelde men ook dat de makelaar zou verdwijnen. Dat is niet gebeurd en ook nu zal technologie de makelaar niet vervangen. Ik denk dat we moeten proberen om AI zo in te zetten dat we nog pertinenter kunnen zijn in onze rol als verzekeraar, als makelaar, ten dienste van de klant, om nog beter te beantwoorden aan zijn behoeften. Zo werken we samen aan duurzame en inclusieve oplossingen die onze klanten gedurende heel hun leven begeleiden en beschermen.”

Laat u als makelaar inspireren over de nieuwste digitale tools en leg contacten met Belgische insurtechs tijdens de Vivium Day en Vivium Digital Awards op 28 maart in Brussels Expo. Ontdek het programma op www.viviumdigitalawards.be

Lees het interview met Steve Goossens, directeur Digital Office Vivium, op deze webpagina
Bekijk onze 10-delige tv-reeks Z-Insurance, te zien tot 25 april op Kanaal Z