Waarom kloppen alle wereldsteden bij het Belgische Schréder aan voor hun openbare verlichting?


Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Van een klein elektrotechnisch bedrijf in Luik tot een wereldwijde speler in intelligente openbare verlichting, dat is het verhaal van Schréder. De producten worden alsmaar energiezuiniger, intelligenter en meer circulair. Internationalisering en innovatie zijn de drijfveer, met de steun van KBC Commercial Banking wil Schréder duurzaam blijven groeien in bestaande en nieuwe markten.
Het verhaal van het Belgische familiebedrijf Schréder vormt een inspiratiebron voor velen. Sinds zijn oprichting in 1907 vormen internationalisering en innovatie de drijfveer voor de groei van de groep.
Wat zette Schréder er destijds toe aan om te exporteren en de wereld te veroveren?
Philippe Felten, CEO Schréder: “Aanvankelijk produceerden de ‘Werkplaatsen Jules Schréder & Co’ elektrotechnische onderdelen, panelen en boxen. Vanaf de jaren ’30 legde het bedrijf zich toe op industriële verlichting. Omdat België een kleine markt is, moest het van bij de start over de grenzen heen kijken en exporteren. Die internationale blik blijft trouwens tot op vandaag één van de belangrijkste karakteristieken van het bedrijf.”

Het hoofdkwartier en het belangrijkste R&D-centrum zijn in België gevestigd. Waar worden de verlichtingsarmaturen geproduceerd?
Philippe Felten: “Onze industriële voetafdruk is vrij groot, omdat we ernaar streven om te produceren dicht bij de markten waarin we actief zijn. In 1951 opende Schréder daarom een eerste buitenlandse fabriek. Intussen wordt er geproduceerd op meerdere locaties in Europa en in Afrika, China, Australië en de VS. Die fabrieken worden centraal aangestuurd, maar hebben ook een aanzienlijke autonomie, zodat ze op de noden van hun eigen markt kunnen inspelen.”
Schréder was ook te zien in het programma Z-Moving Forward op KanaalZ. Bekijk hier de reportages:
(lees verder onder de video’s)
Naast internationalisering draagt de groep innovatie hoog in het vaandel. In welke domeinen wordt er vandaag geïnnoveerd?
Philippe Felten: “Productinnovatie zit in ons DNA: we gaan steeds op zoek naar betere producten met een maximale lichtkwaliteit en een minimaal energieverbruik. Maar we moeten ook procesmatig innoveren om ons zeer uitgebreide gamma zo efficiënt mogelijk te produceren. En daarnaast evolueren we meer en meer naar geconnecteerde producten en software-oplossingen. Zo kunnen ze vanop afstand worden aangestuurd. Met intelligente technologie kunnen we het licht afstemmen op de omstandigheden en zorgen dat het enkel brandt wanneer het nodig is. Via de sensoren reiken we de lokale overheid bijkomende informatie aan over verkeersdrukte, luchtkwaliteit, enzovoort. De verlichtingsinfrastructuur wordt zo een intelligent datanetwerk.”
“Kennisoverdracht zorgt ervoor dat onze lokale mensen de visie, strategie en waarden van Schréder goed kennen.”
Miet Danckaert, KBC Commercial Banking
Waarom zijn duurzaamheid en circulariteit een strategische prioriteit voor Schréder?
Philippe Felten: “We zijn daar vroeg mee begonnen en hebben zo een aanzienlijk concurrentieel voordeel uitgebouwd. Schréder ontwikkelde bijvoorbeeld een eigen label om de duurzaamheid van producten aan te geven, omdat dat niet bestond in de sector. Met kwalitatieve, duurzamere producten helpen we onze klanten om hun doelstellingen inzake CO2-reductie te behalen. We zullen hier blijven op inzetten om ons voordeel nog verder uit te bouwen.”
Waar ziet u nog potentieel voor verdere groei? En hoe helpt KBC Commercial Banking u daarbij?
Philippe Felten: “We moeten volop blijven innoveren en investeren op het vlak van ecologie, digitalisering en productiemethodes. En er zijn ook nog markten in de wereld waar ons marktaandeel kan groeien. Met de steun van KBC Commercial Banking, die onze historiek, onze evolutie en strategie door en door kent, mag dat geen probleem zijn. Het is een groot voordeel dat we zowel in België als in het buitenland kunnen samenwerken met dezelfde bank. Dankzij onze langetermijnrelatie kan KBC zeer snel beslissingen nemen, wat noodzakelijk is wanneer we een overname willen realiseren in het buitenland of nieuwe investeringen willen doen.”
“Het is een voordeel dat we zowel in België als in het buitenland kunnen samenwerken met KBC Commercial Banking.”
Philippe Felten, CEO Schréder
Miet Danckaert, Relatiebeheerder KBC Commercial Banking: “Als Schréder een buitenlandse overname wil doen, neem ik contact op met de specifieke relatiebeheerder in dat land. Zo hebben ze meteen een rechtstreeks aanspreekpunt bij hun plaatselijke KBC-filiaal. Vanuit België zorg ik voor de kennisoverdracht, zodat onze lokale mensen niet alleen het bedrijf goed kennen maar ook zijn visie, strategie en waarden. Op die manier voelt Schréder dat ze met hun vertrouwde KBC-partner bankieren en niet met een buitenlandse bank.”

Moving Forward brengt inspirerende verhalen van Belgische ondernemers die ambitieus zijn, die duurzaam willen groeien en de wereld veroveren. Zij kunnen rekenen op strategisch advies, ondersteuning inzake duurzaamheid en financieringsoplossingen op maat van KBC Commercial Banking. Hun verhalen lees je in Trends, zie je in Z-Moving Forward op Kanaal Z en vind je ook terug op de website www.kbc.be/movingforward