Volumes Unilever groeien minder hard door populariteit goedkopere merken
Het Nederlandse Unilever, producent van consumentengoederen, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de volumes met 5,7 procent zien toenemen. De prijzen daalden met 2 procent. In de eerste drie maanden van 2010 groeiden de volumes nog met 7,6 procent.
Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde tweedekwartaalcijfers.
Het bedrijf waarschuwde bij de eerstekwartaalcijfers al voor te veel optimisme over herstel. Unilever voorzag een lang en langzaam proces. De behaalde volumes zijn wel iets hoger dan analisten hadden verwacht.
In Azië en andere emerging markets stegen de volumes met ongeveer 11 procent, in Amerika met 5 procent. De Europese markt daarentegen daalde in het tweede kwartaal met 0,3 procent.
De onderneming blijft uitgaan van een “trage economische groei, vooral in ontwikkelde markten waar het consumentenvertrouwen fragiel blijft”. Consumenten verruilden de veelal duurdere Unilevermerken voor goedkopere (huis)merken. Topman Paul Polman noemde in het persbericht de behaalde resultaten echter wel “robuust” en “bemoedigend”.
De omzet van de onderneming, bekend van merken als Dove, Unox en Ola, kwam in dit kwartaal uit op 11,75 miljard euro. Dat was 12,4 procent meer dan de inkomsten in dezelfde periode in 2009. Analisten gingen uit van een gemiddelde omzet van 11,64 miljard euro.
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,63 miljard euro, bijna een kwart meer dan een jaar eerder en gelijk aan de verwachting van analisten. Onder de streep hield het concern, zonder bijzondere posten mee te rekenen, 1,15 miljard euro over. Dat was bijna 40 procent meer dan een jaar eerder. Marktkenners hadden op iets minder winst gerekend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier