Volkswagen verliest marktaandeel op de Europese automarkt
Volkswagen moet terrein prijsgeven op de Europese automarkt. Vorig jaar had de Duitse autoconcern in september nog een marktaandeel van 23,6 procent. Dit jaar is dat gezakt naar 23,3 procent.
Volkswagen heeft in september in de Europese Unie 8,4 procent meer personenwagens aan de man gebracht dan in dezelfde maand vorig jaar. Omdat de concurrentie het nog beter deed, daalde het aandeel van de marktleider wel lichtjes, zo blijkt vrijdag uit cijfers van de Europese sectorfederatie ACEA.
Europese autoverkoop blijft stijgen
In de EU werden in september 1,36 miljoen personenwagens verkocht, 9,8 procent meer dan in september 2014. De autoverkopen stijgen ondertussen al 25 maanden op rij.
Marktleider Volkswagen (met merken als VW, Audi, Seat en Skoda) presteerde iets minder goed, met een groei van 8,4 procent. Daardoor daalde het marktaandeel van de groep tot 23,3 procent, tegen 23,6 procent een jaar geleden. Het is niet duidelijk in hoeverre het schandaal met de sjoemelsoftware een impact heeft op de cijfers.
Van januari tot en met september werden in de Europese Unie ruim 10,4 miljoen personenwagens verkocht, 8,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Over die negen maanden houdt VW een marktaandeel van 24,9 procent (tegen 25,3 procent in dezelfde periode vorig jaar).
De voorsprong op de concurrentie blijft wel groot: de nummer twee en drie, de Franse autobouwers PSA Peugeot Citroën en Renault, volgen met marktaandelen van respectievelijk 10,5 en 9,5 procent. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier