Vlaamse kmo’s behoren tot de wereldtop in exclusief tuinmeubilair
Van de prestigieuze Prinses Nora-universiteit in Saoedi-Arabië tot het Marriott-hotel in Cannes… exclusief Vlaams tuinmeubilair is overal. Nu het nieuwe tuinseizoen voor de deur staat, halen Vlaamse kmo’s alles uit de kast om hun merk nog prominenter op de wereldkaart te zetten.
Van de prestigieuze Prinses Nora-universiteit in Saoedi-Arabië tot het Marriott-hotel in Cannes… exclusief Vlaams tuinmeubilair is overal. Nu het nieuwe tuinseizoen voor de deur staat, halen Vlaamse kmo’s alles uit de kast om hun merk nog prominenter op de wereldkaart te zetten.
Een handvol Vlaamse kmo’s lag een kleine twintig jaar geleden aan de basis van een omwenteling in de meubelwereld. Ze richtten hun blik naar buiten en tilden het begrip tuinmeubilair naar nieuwe hoogten. Met succes: vandaag behoren Vlaamse producenten van exclusieve tuinmeubelen tot de wereldtop. “Een logische evolutie”, vindt Lode De Cock, de CEO van Tribù in Zutendaal. “België heeft altijd rijke gezinnen gehad, die veel geld besteedden aan tuinen en meubelen. Daarom was er een relatief grote markt voor onze producten. Niet alleen in België trouwens, ook Europa lag helemaal open.”
Kevin Snyders, de marketingmanager van het Antwerpse Royal Botania, wijst het Vlaamse succes toe aan de combinatie van design en kwaliteit. “Maar ook onze mentaliteit speelt een rol: als het hier al eens mooi weer is, willen we er ook graag ten volle van genieten.” Dirk Wynants, de oprichter van het West-Vlaamse Extremis, bevestigt dat: “Ik noem dat het cabrio-effect. Waar rijden de meeste cabrio’s? In Engeland, dat toch niet bepaald bekendstaat om zijn prachtweer. Bovendien zijn Vlamingen echte bourgondiërs. We houden van het goede leven.” Opmerkelijk: de Vlaamse producenten van exclusieve tuinmeubelen zijn nagenoeg allemaal familiale kmo’s.
Tribù, Royal Botania en Extremis halen het grootste deel van hun omzet uit het buitenland. Manutti draait 15,5 miljoen euro omzet, waarvan 20 procent in België. “Zuid-Frankrijk is een gouden regio, maar ook in Duitsland en Zwitserland doen we het goed”, zegt Hilde Baekelandt, de exportmanager van Manutti. “Door de crisis boren we nu ook andere markten aan. In de eerste plaats Australië en de Verenigde Staten, maar ook Rusland. Verder boeken we mooie resultaten in Zuid-Amerika. We hebben ook de contractmarkt ontdekt, van restaurants in Dubai tot luxehotels in Cannes en Miami: de beste reclame die er is.”
Hoe organiseer je als kmo in tuinmeubelen je productie, met de wereld als markt? “Het design laten we over aan onze ontwerpers, de productie besteden we uit en de assemblage en de verkoop nemen we helemaal zelf in handen”, vertelt Koen De Cock, R&D-verantwoordelijke bij Tribù. “We laten onze onderdelen produceren waar ze de beste kennis van een bepaald materiaal hebben. Voor teak rekenen we op een bedrijf in Indonesië, voor inox werken we met een Belgisch bedrijf dat bijna uitsluitend voor ons produceert. Zij doen de basisinvesteringen en wij kopen gespecialiseerde machines als we die nodig hebben.”
Royal Botania werkt dan weer met een eigen fabriek in Thailand. “Daar werken zo’n 630 mensen, onder wie enkele Belgen die alles opvolgen. Het grootste voordeel is de volledige controle over het productieproces”, meent Kevin Snyders. “Dat geeft ons de nodige kwaliteitsgaranties. Niet afhankelijk zijn van externe fabrikanten, die dikwijls ook voor je directe concurrenten werken, biedt tal van voordelen. Denk maar aan de geheimhouding van specifieke productiemethoden, technische ontwikkelingen en prototypes. Bovendien kunnen we de productieschema’s à la minute bijsturen tijdens het korte en hectische tuinseizoen. De eindmontage en eindcontrole gebeuren volledig in België.”
Tom Mondelaers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier