Verlies voetbalcontract kost Belgacom 6,6 miljoen euro

© belga

Belgacom verloor 70.000 voetballiefhebbers doordat het niet langer beschikt over de exclusieve uitzendrechten voor het Belgische eersteklassevoetbal. Dat verlies heeft een impact van 6,6 miljoen euro op de omzet en het operationele resultaat van de telecomoperator.

Belgacom verloor de uitzendrechten voor de drie belangrijkste wedstrijden per speeldag aan concurrent Telenet. Sindsdien stapten 8.100 van de 70.000 voetbalkijkende Belgacomklanten op. Als gevolg daarvan zegden veel van die klantenvaak ook hun telefoon- en internetverbinding bij Belgacom op.

Ook de beslissing om de overige wedstrijden gratis aan te bieden, had financiële gevolgen voor Belgacom. Dat alles “verlaagde de opbrengsten tot hiertoe met 6,6 miljoen euro, met een vergelijkbare impact op de ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van de Groep”, luidt het in een persbericht.

Maar volgens Belgacom is het voetbalgerelateerde klantenverlies
“onder controle”. Het kreeg er tijdens het derde kwartaal bijvoorbeeld 52.000 Belgacom tv-klanten bij. Bovendien werd de kaap gerond van 1 miljoen packs. Het gaat daarbij om klanten die zich abonneren op minstens twee producten van Belgacom tegelijkertijd.

Belgacom zag de omzet tijdens het derde kwartaal 2011 met bijna 3 procent dalen tot 1,6 miljard euro. De ebitda daalde met 3,6 procent tot 471 miljoen euro, terwijl de nettowinst stabiel bleef op 195 miljoen euro.

De groep stelt vrijdag ook haar jaarprognoses naarwaarts bij. Ze verwacht dat de omzet zal dalen met circa 3 procent, wat meer is dan tot nu voorspeld. De ebitda zou wel hoger afklokken dan verwacht, tot een daling “tussen 3 en 4 procent”. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content