Vakbonden ING voeren actie tegen hoge werkdruk
De vakbonden bij ING Bank voeren vandaag – dinsdag – actie. Militanten verzamelen aan drie kantoren – op de Kouter in Gent, Marnix in Brussel en het kantoor in Bergen – om hun ongenoegen te uiten over de gevolgen van het transformatieplan voor het resterende personeel. Het gaat om een symbolische actie.
In oktober 2016 kondigde ING Belux aan dat ze van de 9.700 voltijdse banen er tegen 2021 3.300 wilde schrappen. Voor duizenden werknemers die bij de bank aan de slag bleven, veranderde de jobinhoud. Ook in het kantorennetwerk werd flink gesnoeid. De bedoeling was om de klant nog meer digitaal te laten bankieren.
Maar drie jaar na de start van de operatie, zit het personeel volgens de bonden op zijn tandvlees. ‘We hebben een heel goed sociaal plan voor de vertrekkers uit de brand kunnen slepen. Maar wat we vreesden – dat men te snel wilde gaan met de transformatie – is bewaarheid geworden’, aldus De Sutter. Hij wijst erop dat er op heel wat diensten of kantoren met minder personeel wordt gewerkt, terwijl de digitalisering en/of automatisering niet altijd kan volgen. ‘De dagdagelijkse problemen blijven zich opstapelen. Steeds meer medewerkers zitten op hun tandvlees door het schrijnende personeelstekort, haperende tools en middelen of gebrek aan kwalitatieve opleiding’, klinkt het. Volgens de bonden leidt dat ook tot morrende klanten, ‘die krampachtig richting digitalisering geduwd worden en steeds meer moeten betalen voor service.’
Met hun actie van dinsdag willen de vakbonden duidelijk maken dat de directie moet ingrijpen. ‘Eén maatregel zal niet volstaan. De directie moet met een uitgebreid plan van aanpak komen’, aldus De Sutter. Hij hoopt dat dit vanaf januari onderhandeld kan worden.
‘We willen de directie erop wijzen dat het plan vermenselijkt moet worden’, stelt Herman Vanderhaeghe van ACV Puls. ‘De aanleiding van de actie was een aankondiging van de CEO. Die vertelde bij de sluiting van enkele kantoren dat er niet langer in stenen, maar in mensen zal geïnvesteerd worden. Dat is niet waar. Er zijn te weinig inspanningen rond begeleiding en coaching van de werknemers’, zegt Vanderhaeghe.
De vakbondsman hekelt ook de gebrekkige tools voor het digitale bankieren. ‘Ze willen meer klantgericht werken, maar dan moeten de tools ook werken. Nu werken de informaticatools gebrekkig en dat geeft aanleiding tot conflicten en spanningen op de werkvloer”, besluit Vanderhaeghe.