Unilever neemt Zuid-Koreaans cosmeticabedrijf Carver Korea over
Het cosmeticabedrijf wordt gekocht van investeerder Bain Capital en zakenbank Goldman Sachs. Dat meldt de Brits-Nederlandse producent van consumentengoederen maandag. Met de overname is bijna 2,3 miljard euro gemoeid.
Bain en Goldman Sachs namen in juli vorig jaar een meerderheidsbelang in Carver Korea. Ze betaalden 430 miljard won (318 miljoen euro)voor het bedrijf dat circa duizend verschillende cosmeticaproducten levert in Zuid-Korea, China en de Verenigde Staten onder het merk AHC. Het gaat onder meer om make-up en huidverzorgingsproducten.
Het in 1999 opgerichte Carver Korea heeft in de afgelopen jaren sterke groei laten zien. Vorig jaar boekte het bedrijf een bedrijfsresultaat van 137 miljoen euro op een omzet van 321 miljoen euro. De verkoop moet nog worden goedgekeurd door de relevante autoriteiten.
Volgens Unilever versterkt de overname van Carver Korea de positie van het bedrijf in het noordelijke deel van Azië, de grootste markt voor huidverzorgingsproducten ter wereld. Bain liet weten dat Unilever een sterke partner is om Carver Korea te helpen bij zijn volgende fase van groei en ontwikkeling.
Unilever produceert onder meer voeding, verzorgings- en comseticaproducten als Dove en Axe, en kuismiddelen.