Unilever doet margarine van de hand
Unilever stapt uit de productie van margarine. Dat betekent dat merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje in de etalage gaan.
Het is een van de maatregelen die het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern treft om winstgevender te worden. Daarmee moet ook het rendement voor aandeelhouders worden opgekrikt.
Eigen aandelen inkopen
Unilever wil nog dit jaar beginnen met het inkopen van 5 miljard euro aan eigen aandelen. Daarnaast moet de komende jaren het dividend met 12 procent omhoog. Het Brits-Nederlandse concern staat onder druk door een recent overnamebod van de Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz, dat werd afgewezen en vervolgens ingetrokken.
Naast de verkoop van de margarinetak heeft Unilever besloten de onderdelen op het gebied van dranken en ijsjes samen te voegen met de overige voedingsactiviteiten. De hoofdvestiging van die nieuwe divisie komt in Nederland te staan, zei financieel topman Graeme Pitkethley tegen het ANP.
Verder gaat Unilever zijn huidige structuur met zowel een Britse als een Nederlandse juridische entiteit tegen het licht houden. Een vereenvoudiging ligt voor de hand. Dat kan volgens Pitkethley ook betekenen dat een keuze wordt gemaakt tussen de beursnoteringen in Londen en Amsterdam, maar daar wilde hij verder nog niet op vooruitlopen.
Interesse in margarine
Voor de margarinetak bestaat volgens Pitkethley “koortsachtige interesse”, vooral bij investeerders. Een verkoop van de divisie heeft dan ook de voorkeur, al is een verzelfstandiging met een eigen beursnotering ook mogelijk als de prijs Unilever niet aanstaat.
De ingrepen moeten er toe leiden dat de kosten in de jaren tot en met 2019 niet met de eerder gemelde 4 miljard euro, maar met 6 miljard euro omlaag gaan. Dat zal volgens Pitkethley hier en daar gepaard gaan met banenverlies, vooral op managementniveau. De herstructureringslasten voor de genoemde periode worden geschat op 3,5 miljard euro.