Topman waarschuwt voor afslanking Atlas Copco Wilrijk
Atlas Copco viert vandaag zijn 140ste verjaardag. Lang moge het Zweedse industriële concern nog leven in Wilrijk, het wereldwijde hoofdkwartier van de compressorendivisie. Al is een afslanking onvermijdelijk zonder overheidsmaatregelen, waarschuwt de Duitse topman Stephan Kuhn.
Atlas Copco viert vandaag zijn 140ste verjaardag. Lang moge het Zweedse industriële concern nog leven in Wilrijk, het wereldwijde hoofdkwartier van de compressorendivisie. Al is een afslanking onvermijdelijk zonder overheidsmaatregelen, waarschuwt de Duitse topman Stephan Kuhn.
Kuhn (50) runt al bijna vier jaar de divisie compressoren. Die vertegenwoordigt een jaaromzet van ruim 4 miljard euro en telt 16.000 werknemers, van wie 2700 in Wilrijk. Hij heeft een klare kijk op de typische overheidskwaaltjes die knagen aan de Belgische industrie.
Toch maakt de Kuhn zich sterk dat de vestiging in Wilrijk, Atlas Copco Airpower, hier ook op lange termijn nog staat. Kuhn stelt de overheid wel voor haar verantwoordelijkheid. Brugpensioen, loonindexering en het dichtslibben van het wegennetwerk staan bovenaan zijn lijstje van heikele punten.
“Wat belangrijk is, is het verschil in loonkosten tussen Duitsland en België. Een arbeider kost hier ongeveer een kwart meer dan in Keulen, waar we ook een fabriek hebben. Maar het nettosalaris dat een arbeider er mee naar huis neemt, is in Duitsland wel minstens 10 procent hoger.” Ook het dichtslibbende wegverkeer rond Antwerpen is een zorg. “En er zijn wat ik noem de restanten van vergane tijden, zoals het brugpensioen. Het is een van de elementen die moeten veranderen en ik ben er zeker van dat die zullen veranderen”, voorspelt Kuhn. “Ik werkte begin jaren 2000 in Duitsland toen daar het brugpensioen werd afgebouwd. Het was toen al duidelijk dat het niet betaalbaar kon blijven. Politici moeten dan ingrijpen. Het is alleen de vraag hoe sterk zij hun nek durven uit te steken.”
Kuhn verzet zich ook tegen onze loonindexering. “Een ronduit archaïsch systeem. Ik zeg dat niet omdat ik een werkgever ben, maar omdat de overheid daarmee zaken regelt die zouden moeten worden besproken tussen werkgever en bonden.”
“Ik vertrouw erop dat Belgische politici die zaken herstellen om de concurrentiekracht te verbeteren. Alleen is dat in andere landen al tien jaar geleden gebeurd. Als ze nu nog te lang wachten, zullen bedrijven vroeg of laat zeggen ‘dit doen we niet langer’. Airpower zal hier nog zijn over tien jaar en waarschijnlijk ook over twintig jaar. Maar hoeveel zal er dan nog van over zijn? Het echte gevaar is dat wordt afgeslankt.”
U kunt het volledige interview met Stephan Kuhn deze week lezen in Trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier