Softwarebedrijf OpenERP wil wereldwijd marktleider worden

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

OpenERP is klaar voor de wereldwijde doorbraak met zijn softwareplatform om bedrijfsprocessen te beheren. Het ambitieuze bedrijf uit Waals-Brabant wil marktleider worden in het segment van de kmo’s.

OpenERP is klaar voor de wereldwijde doorbraak met zijn softwareplatform om bedrijfsprocessen te beheren. Het ambitieuze bedrijf uit Waals-Brabant wil marktleider worden in het segment van de kmo’s.

Fabien Pinckaers, de oprichter van OpenERP, was amper dertien toen hij een beheerprogramma ontwikkelde voor Taxi Verts. Twintig jaar later zit de getalenteerde programmeur nog in dezelfde branche, aan het hoofd van een micronational . OpenERP telt 250 werknemers in vestigingen op drie continenten. De klanten zijn verspreid over meer dan 110 landen.

In 2009 vergeleek het Franstalige zakenblad Trends-Tendances Pinckaers op de cover met Bill Gates, de legendarische oprichter van Microsoft. OpenERP zou evenveel potentieel hebben als de softwarereus. Het bedrijf beleefde inderdaad een beloftevolle start. In de Fast50-rangschikking van snelgroeiende technologiebedrijven van Deloitte stond OpenERP op de achtste plaats in de Benelux. In vijf jaar was de omzet met 1549 procent gegroeid. Daarmee zette het bedrijf de beste prestatie van alle Belgische deelnemers neer.

Maar de weg is nog lang voor OpenERP. Volgens de jongste neergelegde jaarrekening had het in 2011 een omzet van 4,8 miljoen euro. De strijd in de geïntegreerde bedrijfssoftware (ERP) is die van duizenden Davids tegen tientallen Goliaths. OpenERP en talloze kleinere spelers nemen het op tegen SAP, Sage, Microsoft en andere giganten. De inzet is groot, want het gaat om een markt die volgens het onderzoeksbureau Gartner jaarlijks meer dan 18 miljard euro waard is.

Elk bedrijf, of het nu klein of groot is, kan niet meer zonder een softwarepakket waarmee het zo veel mogelijk van zijn bedrijfsprocessen beheert. Bovendien neemt de vraag naar een geïntegreerd pakket toe. Het onderdeel dat de klanten beheert, moet moeiteloos kunnen communiceren met het onderdeel dat de facturen opmaakt.

Op het eerste gezicht lijkt OpenERP bij voorbaat verloren om een groot deel van die koek binnen te rijven. Het bedrijf geeft zijn pakket gratis weg. Het is opensourcesoftware, vrij te gebruiken en vrij aan te passen. Die ogenschijnlijke zwakte speelt OpenERP uit als een troef. Het zorgt voor een snelle verspreiding en voor een levendige gemeenschap van 1500 externe ontwikkelaars, die mee aan de applicaties schrijven.

Dat brengt nog geen geld in het laatje. “Ons businessmodel is vergelijkbaar met dat van Red Hat, de aanbieder en ontwikkelaar van open source linux-besturingssystemen”, zegt verkoopdirecteur Xavier Pansaers. “Wie technisch bedreven is, kan ons softwarepakket zelf en gratis installeren. Het bedrijf OpenERP biedt tegen betaling extra ondersteuning en diensten aan. Onder meer via een formule met een maandelijkse kostprijs per gebruiker. Die is goedkoper dan onze naaste concurrent Netsuite. Onze kostprijs ligt ook vele keren lager dan die van de grote jongens.”

SAP, Microsoft en grotere concurrenten richten zich in de eerste plaats op het hogere segment, de grote bedrijven. OpenERP heeft weinig interesse voor die deelmarkt. “Er zijn daar veel oplossingen”, gaat Pansaers voort. “Het is bij wijze van spreken een kleine zee die bloedrood kleurt, doordat iedereen er elkaar als haaien probeert te verscheuren. We zoeken liever de blauwe oceaan op, waar er veel minder concurrenten zijn, het segment onderaan de markt van miljoenen kmo’s. Ons platform is in de eerste plaats erg geschikt voor die bedrijven.”

“Kmo’s worden slecht bediend en daardoor is het omzetpotentieel nog erg groot. Daar gaan we voor het wereldwijde marktleiderschap. De lage kostprijs is aantrekkelijk, maar er zijn nog andere zaken. Zo is het systeem modulair opgebouwd. Een kleinere kmo heeft in het begin bijvoorbeeld alleen een toepassing nodig om zijn klanten- en leveranciersrelaties te beheren. Als het die toepassing nadien bijvoorbeeld wil koppelen aan de boekhouding, is het eenvoudig om zo’n module te installeren.”

OpenERP en veel andere softwarebedrijven spelen ook in op de vraag om hun pakket als een betalende onlinedienst aan te bieden. Daardoor moeten klanten niet meer zelf het onderhoud van het pakket op hun eigen servers doen. Dat model is erg aantrekkelijk voor kleinere bedrijven, omdat die vaak niet al te complexe behoeftes hebben en liever geen zware investeringen in IT doen.

“We geloven sterk in het model waarbij klanten de OpenERP-software via ons in een datacenter draaien in plaats van in een eigen serverpark. Binnen de vijf jaar moet dat de belangrijkste formule worden. Dat streven hangt ook samen met een andere doelstelling om meer rechtstreeks te verkopen. Nu hebben we een wereldwijd netwerk van meer dan 500 partners die onze software bij klanten installeren. We zijn daar tevreden over en willen dat nog meer uitbreiden. In korte tijd moet de verhouding tussen direct en indirect sales wel fiftyfifty worden. Dat zorgt voor meer evenwicht en blijft OpenERP snel groeien.”

Voor die expansie zoekt OpenERP vers geld. In 2010 legden enkele investeerders 2 miljoen euro op tafel. De omzet is nu nog te bescheiden om die te financieren en de afgelopen jaren maakte het bedrijf verlies. “Dat is normaal, omdat we nog volop in de fase van productontwikkeling zaten”, verklaart Pansaers. “Nu is dat achter de rug. Het break-even-point is in zicht. Bovendien zijn de verliezen ook altijd beperkt gebleven.”

Partner Content