Scherpe marges spelen AXA België parten
De scherpe marges op de interbancaire markt hebben de bankpoot van AXA België in het eerste halfjaar 2010 parten gespeeld. Maar bij de verzekeringstak – de belangrijkste activiteit – presteerde AXA België wel goed.
Dankzij het groeiende consumentenvertrouwen nam het succes van de langetermijnspaarproducten het eerste halfjaar toe. Dat succes kwam de verzekeringstak van AXA ten goede, waar de volumes in de divisie ‘leven’ (zoals bijvoorbeeld tak 21) 27 procent hoger gingen tot 1,3 miljard euro. Bij ‘niet leven’ (auto- en brandverzekeringen) bleven de volumes ongeveer gelijk. AXA is marktleider in schadeverzekeringen.
Waar AXA België een toenemend succes van de langetermijnproducten merkte, deed het omgekeerde zich voor bij de bankpoot. De opgehaalde cash daalde in de eerste jaarhelft van een klein miljard euro naar 71 miljoen euro. Bij de kredieten werd wel een stijging opgetekend. Operationeel noteerde de bankpoot daarbij in het rood: van 33 miljoen euro winst in 2009 naar -5 miljoen verlies in 2010. “Dat is vooral het gevolg van de scherpe marges op de interbancaire markt”, luidt het bij AXA België. Netto blijft in de eerste jaarhelft 208 miljoen euro over.
Op groepsniveau houdt AXA als tweede grootste verzekeraar van Europa goed stand. AXA ziet de winst zonder uitzonderlijke lasten het eerste halfjaar met 81 procent stijgen tot 2,4 miljard euro. Dat is meer dan verwacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier