Samen tegen Zalando
Macintosh Retail Group, de holding boven de schoenenketen Brantano, zet zich in de uitverkoop. De schuldenlast wordt te zwaar. “Het enige alternatief om het voorbestaan van Brantano en de zustermerken te garanderen, is een samenvoeging met Europese sectorgenoten”, zegt de retailexpert Jorg Snoeck.
Macintosh Retail Group zit al lang in een overlevingsmodus. De ketens haalden het afgelopen halfjaar nog een omzet van ruim 200 miljoen euro. Ooit haalde de groep een jaaromzet van 1,1 miljard euro. De retailholding was toen actief in zeer uiteenlopende sectoren. Sinds 2005 heeft ze de ene na de andere tak afgestoten: onder meer Superconfex (kleding), BelCompany (telefoonwinkels), GP Décors (woondecoratie), Halfords (auto- en fiets-onderdelen), Scapino België (schoenen), Kwantum (meubels), Brantano UK en Jones Bootmaker (schoenen).
Macintosh verkocht vooral sinds 2011 activiteiten, onder druk van de tegenvallende resultaten. Het wilde zich concentreren op Brantano en de andere schoenenketens in de Benelux – de enige tak waar het nog brood in zag. Daardoor moest de zware schuldenlast door veel minder schouders worden gedragen. Maar Brantano en co blijven rode cijfers schrijven en daardoor wordt het aflossen van de resterende schulden moeilijk. Bovendien gaan de winkels een zwak eindejaar tegemoet. Samen met de tegenvallende verkoop van Kwantum in november is dat de genadeslag.
Rug tegen de muur
Kurt Staelens, die CEO is sinds juni 2014, staat met de rug tegen de muur en moet nu ook de overgebleven activiteiten in de uitverkoop zetten. Macintosh dreigt voor een appel en een ei verkocht te worden. Het aandeel crashtte vandaag op de beurs, nadat het bedrijf had laten weten dat er bij een verkoop weinig meerwaarde voor de aandeelhouders te verwachten is.
Macintosh praat met verschillende kandidaat-overnemers. Volgens Jorg Snoeck, een retailexpert van Retail Detail, proberen de nieuwe eigenaars het beste een Europese groep te vormen. “Ik acht de kans zeer klein dat Brantano apart wordt verkocht. De Belgische concurrenten hebben daar weinig interesse voor en strategisch heeft het weinig zin. Brantano blijft het beste ingebed in een Europese groep, maar dan wel in een veel grotere retailer. De traditionele schoenenketens waren misschien vroeger concurrenten. Maar nu zijn het eigenlijk collega’s, die enkel samen kunnen standhouden tegen onlineretailer Zalando.”
Kopen zonder passen
Volgens Snoeck stond het in de sterren geschreven dat Macintosh in zijn eentje de strijd zou verliezen. “De opkomst van e-commerce heeft een enorme impact op de schoenenverkoop. Globaal is de onlineverkoop in de retail goed voor 15 procent. Maar in de schoenenbranche ligt dat nog veel hoger. De producten en de prijzen zijn er gemakkelijk te vergelijken. Zalando heeft bewezen dat mensen er geen problemen mee hebben om schoenen te kopen voor ze die kunnen passen. Bovendien kan Zalando veel agressiever zijn dan zijn traditionele concurrenten.”
“Beleggers in Zalando malen er niet om dat het bedrijf al zijn opbrengsten weer in het bedrijf investeert. Voor Macintosh en andere gevestigde spelers ligt dat anders. Zij moeten het jaar afsluiten met winst. Bij Brantano hebben ze nog het tij proberen te keren met een nieuw winkelconcept. Maar de vernieuwing van de winkels is zeer kapitaalintensief en verloopt daardoor te traag.”
Slechte locaties
Macintosh heeft nog 557 vestigingen in de Benelux, maar die zijn een molensteen om de nek. “Het bedrijf is bij wijze van spreken op een winkelpark geboren, in de periferie van een stadskern”, gaat Snoeck verder. “Maar dat format heeft het bijzonder lastig, zeker rondom de kleinere steden. Door e-commerce en de aantrekkingskracht van grote steden dreigen veel kleinere kernen retailspooksteden te worden. Brantano en co worden daarin meegesleept. Retailers met zo’n uitgebreid winkelnetwerk moeten maatregelen nemen om hun winkelpark te optimaliseren. Maar op slechte locaties raak je moeilijk van huurcontracten en andere verplichtingen af.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier