Rudy Provoost heeft grote ambities met Rexel
West-Vlaming Rudy Provoost stapte in 2011 over van Philips naar Rexel, een Franse distributeur van elektrisch laagspanningsmateriaal. In 2015 wil hij de groep naar 15 miljard euro winstgevende omzet leiden.
Op de lijstjes van Belgische topmanagers die het internationaal maken, staat de naam van Rudy Provoost steevast naast die van Paul Bulcke (Nestlé), Jean-François Van Boxmeer (Heineken) en Patrick De Maeseneire (Adecco).
Provoost stond jarenlang aan het hoofd van Philips Consumer Electronics en Philips Lighting, en hij werd vorig jaar zelfs getipt als de nieuwe CEO van de Nederlandse groep. Toen dat niet doorging, werd hij de topman van het Franse Rexel, de tweede grootste distributeur van elektrisch materiaal in de wereld. Hij woont nu in Parijs. In een leuke quartier, zegt hij zelf, tussen het Parc de Monceau en de Arc de Triomphe. “Ik heb er alles bij de hand, leuke restaurantjes, een goede fitness en cultuur op elke hoek.”
De geboren Oostendenaar, opgegroeid in Gistel, heeft vermoeiende maanden achter de rug. Hij reisde de wereld rond om zijn toekomstplan voor Rexel te promoten, ‘Energy in Motion’. Dat voorziet 15 miljard euro omzet voor Rexel in 2015 en een operationele marge van meer dan 6,5 procent. Vandaag is die marge 5,7 procent. Provoost wil jaarlijks ook 500 miljoen euro vrijmaken voor overnames.
Zestig procent van uw omzet komt uit Europa. Toch houdt u vast aan uw winstprognoses.
Provoost:. “Ondanks de druk op de omzet blijft de winstgevendheid in Europa op een stevig niveau. We optimaliseren onze brutomarge en we verbeteren onze kostenbeheersing. Bovendien realiseren we winstgevende groei in andere delen van de wereld. De Verenigde Staten hebben het goed gedaan, al merken we daar nu in sommige regio’s enige vertraging. Canada draait nog altijd goed, waardoor Noord-Amerika in zijn totaliteit positief is. In opkomende markten zoals Latijns-Amerika, China en Zuid-Oost-Azië komen we niet meer aan de dubbele groeicijfers van vorig jaar, maar er is nog altijd groei.”
Telt Europa in de toekomst nog mee?
Provoost: “The balance of power is shifting. Ondernemingen uit Azië zullen sterker en belangrijker worden. Ik denk wel dat het outsourcen vanuit het Westen, waar de arbeidskosten hoger zijn, een trend is die tegen zijn einde aan loopt. De kostenkloof wordt in ijltempo gedicht. Je ziet sommige bedrijven hun industriële activiteiten al terugbrengen naar de Verenigde Staten of Europa.
“In die context hoorde ik onlangs een interessante theorie: had elk land in Europa nog zijn eigen munt, dan zou Spanje nu wellicht beter af zijn geweest. Veel productie zou naar Zuid-Europa zijn verschoven, omdat die landen competitief aantrekkelijker zouden worden na een devaluatie.” (PC/BL)
Het volledige interview en een portret van Rexel deze week in Trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier