Roularta boekt verlies en schrapt dividend

© Belga

Roularta heeft in 2012 een nettoverlies van 2,5 miljoen euro laten optekenen. Het bedrijf gaat aan de aandeelhouders geen dividend uitkeren.

Roularta heeft in 2012 een nettoverlies van 2,5 miljoen euro laten optekenen. De onderneming zag zijn omzet ook met 2,6 procent afnemen, tot 712 miljoen euro. Het bedrijf gaat aan de aandeelhouders geen dividend uitkeren.
Het nettoverlies is volgens Roularta vooral toe te schrijven aan de 11,5 miljoen euro waardeverminderingen die werden geboekt voor businessmagazines in Frankrijk en 7,1 miljoen euro herstructurerings- en eenmalige kosten in België en Frankrijk. In 2011 werd nog een nettowinst van 14,4 miljoen euro opgetekend.

De omzet uit de lezersmarkt, hoofdzakelijk die uit de losse verkoop, daalde met 2,5 procent. Ook bespaarden veel adverteerders op hun reclamebestedingen. Zo daalden de personeelsadvertenties gevoelig, wat leidde tot een de omzetdaling bij de gratis regionale bladen.

De raad van bestuur zal aan de algemene vergadering van 21 mei voorstellen om geen dividend uit te betalen.

Reorganisaties

De onderneming benadrukt voorts dat er vorig jaar al op verschillende terreinen reorganisaties werden doorgevoerd, om zich aan de gewijzigde marktomstandigheden aan te passen. Zo werden de redacties van Sport/Voetbalmagazine en Sport/Foot Magazine gefusioneerd en werd het weekblad MoneyTalk geïntegreerd in het weekblad Trends.

‘Het positieve effect van deze noodzakelijke bijsturingen zal zich laten voelen in 2013’, luidt het. Ook wordt volgend jaar gerekend op een verdere groei van de internetactiviteiten en op meer inkomsten uit digitale abonnementen.

‘Concurrentie VIER heeft geen effect’
De omzet uit audiovisuele media daalde in het slotkwartaal met 6,6 procent tot 51,6 miljoen euro. Dat heeft niets te maken met de nieuwe concurrentie met de SBS-zenders VIER en VIJF. De omzetdaling bij radio- en televisiedochter VMMa komt op het conto van de verslechterde economie, zegt CEO Rik De Nolf.

‘Sinds september worden we geconfronteerd met een concurrentie die een beroep doet op een ander soort programmatie’, doelt De Nolf op VIER – ‘met programma’s die vroeger op de VRT zaten’ – en VIJF. ‘Wat het bereik betreft, stellen we vast dat dit helemaal niet stoort, in tegendeel. De omzet is gewijzigd, maar dit heeft blijkbaar niets te maken met de concurrentie, maar door het feit dat grote bedrijven besparen en hun investeringen beperkt hebben naar het einde van het jaar toe.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content