Roularta boekt 1,4 miljoen euro verlies

Xavier Bouckaert, CEO Roularta

Roularta heeft in de eerste jaarhelft netto 1,4 miljoen euro verlies gemaakt. Het mediabedrijf achter onder meer Knack, De Zondag en Flair schat dat de coronacrisis 20,6 miljoen euro omzet heeft gekost. De hogere abonnementeninkomsten zijn een lichtpunt.

De impact van de pandemie is ‘goed voelbaar’, meldt het beursgenoteerde bedrijf in een mededeling over zijn halfjaarresultaten. Waar het in de eerste zes maanden van 2019 nog 3,8 miljoen euro winst kon maken, was er dit jaar een verlies van 1,4 miljoen euro. Ook het operationele resultaat (ebit) ging 1,55 miljoen euro in het rood.

De omzet daalde van 147,9 miljoen euro tot 120,6 miljoen euro, een daling met 18,5 procent. Roularta rekent dat 20,6 miljoen euro van het omzetverlies gelinkt is aan corona. Vooral de inkomsten uit reclame zijn weggesmolten: -35,5 procent tegenover vorig jaar.

De gratis bladen van de groep, Deze Week en De Zondag, verschenen een tijd niet. De reclameomzet van die bladen daalde met 48,8 procent. Maar ook de advertenties in kranten (-19,3 procent), in magazines (-25,4 procent) en op websites (-23,9 procent) brachten minder op.

Roularta wist dat deels te compenseren met een hogere abonnementenverkoop. Tegenover dezelfde periode vorig jaar lagen de abonnementeninkomsten 2,9 miljoen euro hoger. Roularta geeft onder meer Knack, Sport-Voetbal Magazine, Flair, Libelle en Feeling uit, en heeft ook een belang van 50 procent in de uitgever van de kranten De Tijd en L’Echo. “Kwalitatieve journalistiek beantwoordt meer dan ooit aan de behoeften in onzekere tijden”, klinkt het.

Over de komende maanden is nog wat onzekerheid. In een scenario zonder tweede coronagolf zouden de abonnementeninkomsten positief blijven. De reclameomzet blijft ‘substantieel lager en zeer volatiel voor de printactiviteiten, audiovisuele media en internetactiviteiten’. Voor het overige is er ‘onvoldoende visibiliteit’ voor een verdere prognose.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content