Renson lanceert wereldprimeur: de virtuele toonzaal
Met de Experience Box stelt de Waregemse ventilatie- en zonneweringsspecialist Renson een virtuele showroom ter beschikking van zijn dealers. Klanten kunnen er honderden producten mee vergelijken en ontdekken. Een wereldprimeur.
Besparing op winkelruimte
De Experience Box is een rechthoekige ruimte van 3 op 2,5 meter die in een showroom kan worden geïnstalleerd. Binnen de modulaire wanden bevindt zich een groot projectiescherm dat verbonden is met een computersysteem. “De verkoper kan er in alle rust met zijn klanten in plaatsnemen om er producten te bekijken, te demonstreren en samen te stellen”, vertelt Pieter Lecluyse, de marketingmanager van Renson. Dat bespaart winkelruimte, want de 250 dealers wereldwijd hoeven zo niet langer honderden demoproducten in voorraad te hebben. De visuele ervaring moet klanten sneller doen kopen. “Producten die je niet fysiek in de winkel kunt tonen, kun je zo toch verkopen”, zegt Lecluyse.
Virtuele realiteit
Aan de hand van een modelhuis zien de klanten meteen hoe de producten er bij hen thuis zouden uitzien. Ze kiezen de afmetingen, de kleuren, de opties en de opstellingen. “Als ze een zonnewering willen aanschaffen, ervaren ze ook de stand van de zon, naargelang het tijdstip en de oriëntatie van hun huis of hun tuin”, zegt Lecluyse. De software haalde de mosterd bij de virtuele-realiteittechnologie. Alleen hoeft de klant in de box geen VR-bril op te zetten, maar ontstaat de ervaring door een klassieke projectie op een scherm.
Afgescheiden van de omgeving
De software voor de virtuele showroom werd ontwikkeld door Nanopixel in Roeselare. “Met de Experience Box hebben we samen met Renson een fysieke ruimte bedacht waarin klanten zich met een verkoper kunnen afsluiten van de buitenwereld, om er hun productwensen te zien”, vertelt CEO Dietrich De Blander. “Daarbij hoor je ook muziek. Renson wilde de klanten een comfortabel gevoel geven. Dat hadden we met een VR-helm nooit op die manier bereikt.” Nanopixel werkte ongeveer zeven maanden aan de uitwerking. Daar kwam niet alleen software bij kijken. “De box is een volledig modulair systeem, dat je snel kunt opbouwen en afbreken. Je kunt er dus gemakkelijk mee naar beurzen en naar events reizen”, zegt De Blander.
De prijs van een wagen
De eerste Experience Boxen werden eind februari geplaatst. De investering wordt volledig gedragen door de verdeler. Hoeveel zo’n box kost, wil Renson niet kwijt. Nanopixel heeft het over “de prijs van een wagen”. De eerste Experience Box in België werd geleverd aan Walbers, een specialist in zonneweringen en terrasoverkappingen in Beerse. “Het volledige productassortiment kunnen tonen en bij alles ook de lichtinval simuleren, dat gaf voor ons de doorslag om een Experience Box aan te schaffen”, zegt zaakvoerder Geert Walbers. “De klant krijgt nu ook een perfecte indruk van de lichtinval binnenshuis, want in de simulatie kun je virtueel rondwandelen.”
Drie jaar updates
Als er producten uit het gamma verdwijnen of worden toegevoegd, volgt een software-update voor de Experience Box. “Die updates worden bij onze dealers aangemeld via e-mail, waarna ze die zelf kunnen downloaden en installeren. Daar is geen ingreep van een informaticus voor nodig”, zegt Pieter Lecluyse van Renson. “We verlenen minstens drie jaar lang gratis software-updates van ons productenassortiment aan al onze dealers die een Experience Box aankopen.” Renson verkocht in enkele weken 25 boxen aan zijn verdelers.
Dimitri Dewever
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier