Reders hebben meer vertrouwen in de toekomst
De helft van de bulkrederijen verwacht een tariefstijging in de volgende maanden. Drie maanden geleden lag dat cijfer 19 procent lager.
De helft van de bulkrederijen verwacht een tariefstijging in de volgende maanden. Drie maanden geleden lag dat cijfer 19 procent lager.
Dat blijkt uit een rapport van het accountantskantoor Moore Stephens, sterk in de maritieme sector. Van de tank- en containerreders gelooft de meerderheid echter niet in een tariefstijging. Het algemene vertrouwen van de reders steeg lichtjes en was algemeen positief. Richard Greiner, de Londense partner van Moore Stephens: “We geloven dat het ergste van de negatieve cyclus achter de rug is. Toch zijn de tarieven nog te laag om de reders een correct rendement te geven. Positief is wel dat er de voorbije twaalf maanden veel schepen verschroot zijn, waardoor de overcapaciteit ernstig gedaald is.”
De belangrijkste uitdaging zijn de hogere operationele kosten, zoals die van brandstof en arbeidskrachten. Ook de milieureglementen baren zorgen. Zo treedt de Ballast Water Management-conventie van 2004 in werking als ze geratificeerd wordt door landen met rederijen die goed zijn voor 35 procent van de internationale tonnage. 30 procent is bereikt. Dan mogen schepen geen water (en organismen) van de ene zee meer in een andere pompen. Dat zou een investering van 1 tot 5 miljoen euro per schip met zich brengen. “Los van de kostprijs, blijven er twijfels over de technische mogelijkheid om de wereldvloot aan te passen aan de conventie. Bij gebrek aan capaciteit op de scheepswerven zou dat fysiek niet mogelijk zijn voor het volgende decennium”, meent Greiner.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier