QAT investeert in LS Bedding
Frank Verschuere en Peter De Meyer runnen tien jaar LS Bedding en hebben het kapitaal van de holdingmaatschappij opengesteld voor het management en QAT Investments. Daarmee willen ze de expansie naar het buitenland financieren.
QAT Investments is een maatschappij die investeert in succesvolle Belgische en Nederlandse familiale ondernemingen uit uiteenlopende sectoren met een ondernemingswaarde tussen 5 en 25 miljoen euro.
“Onze nieuwe aandeelhouder heeft een uitgebreid netwerk in het buitenland en kan ons helpen om sneller toegang te krijgen tot markten die we niet kennen”, zegt Verschuere. “De voorbije jaren hebben we intern de organisatie op poten gezet en de concepten laten rijpen. We denken dat ze nu sterk genoeg zijn om ook in het buitenland succesvol te zijn, in de eerste plaats Duitsland en Frankrijk.”
Twee kapiteins De roots van het bedrijf gaan terug tot kort na de Tweede Wereldoorlog. Decennia stond de familie Salens aan het roer, maar rond 2000 had Luc Salens geen opvolgers. Peter De Meyer werkte toen al jaren voor LS Bedding en polste naar de mogelijkheden om het bedrijf over te nemen.
Ook Frank Verschuere had via via gehoord over de situatie. Hij had al een internationale carrière achter de rug bij onder andere SC Johnson en ICI Paints, maar zijn ultieme droom bestond er toch in om een eigen bedrijf te hebben.
Salens bracht hen samen en op 1 januari 2002 namen ze de aandelen over, sindsdien besturen ze samen LS Bedding. “We delen dezelfde waarden en dat was een goede basis. Het klikte haast meteen. We vormen een complementair duo. Peter kende het bedrijf van binnen en van buiten, terwijl ik mijn internationale ervaring en een bredere kijk meebracht”, vertelt Verschuere.
‘Reculer pour mieux sauter’. Dat is ook wat Verschuere en De Meyer meteen na de overname deden, want ze plooiden zich terug op de thuismarkt, de Benelux.
“We wilden eerst een duidelijke marktpositionering voor onze merken. Het had geen zin om te verdrinken in de vijver van de me too-producten. Uit die denkoefening kwamen de volgende kernbegrippen naar voren: hoog kwalitatief, merk, differentiatie en toegevoegde waarde”, zegt Verschuere.
Versnipperde markt
De markt van het slaapcomfort is enorm versnipperd. Aan de kant van de producenten zijn er enkele internationale spelers zoals Recticel en Tempur, met daarnaast telkens enkele tientallen lokale spelers.
Ook de distributie is zeer heterogeen. Zeker de Belgische markt kenmerkt zich door een groot aantal zelfstandige winkels, al dan niet aangesloten bij een aankoopgroepering, wat vaak aanleiding geeft tot een hevige concurrentiestrijd. LS Bedding hield rekening met die versnipperde markt en dat mondde uit in een multimerkenstrategie.
Bedden maken is een vak apart. Naast een interne opleiding trok LS Bedding naar het buitenland op zoek naar geschoolde arbeidskrachten en vond die in Polen.
“Er komen nog altijd Polen over om bij ons aan de slag te gaan. Soms gaat het om complete gezinnen die zich hier in ons land vestigen. Zo hebben we twee Poolse koppels die bij ons werken. Gezien de ligging hebben we ook nogal wat Franse grensarbeiders”, zegt De Meyer. Hij is heel tevreden is over de arbeidsethiek van de binnenlandse en de buitenlandse medewerkers.
Een verhuis naar het buitenland zit er niet in. “We zijn verknocht aan Vlaanderen. In de eerste plaats willen we dicht bij onze klanten staan. De prijs is één zaak, maar de leveringsbetrouwbaarheid is minstens even belangrijk. Hoe verder we van huis produceren, hoe moeilijker het is om dat te realiseren”, zegt Verschuere. (DVT)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier