Ook uw tv wordt persoonlijk
De reclame voor die topwagen gezien tijdens De Slimste Mens? Voel u gevleid. Uw settopbox weet dat u er het geld voor hebt.
Telenet praat al sinds 2014 over geadresseerde reclame, het tv-equivalent van direct mail. Toen nam het een participatie van 50 procent in de SBS Belgium-zenders Vier, Vijf en Zes.
In september is SBS voluit met geadresseerde reclame gestart. Zijn ‘Smart Ad’-aanbod laat adverteerders doelgroepen segmenteren op meer dan 25 criteria. Via samenwerking met Bisnode, dat klantenkaartgegevens verzamelt, kan het spots aanpassen aan uw koopgedrag. De settopbox slaat de geadresseerde reclamespots op en toont ze in een reclameblok als uaan de criteria beantwoordt.
“Het lijkt aan te slaan”, laat Telenet weten. “Wij denken dat dat de toekomst is”, zegt Chris Van Roey, de CEO van de Unie van Belgische Adverteerders.
De settopbox slaat de geadresseerde reclamespots op en toont ze in een reclameblok als u aan de criteria beantwoordt.
Imec SMIT-onderzoeker Iris Jennes, die over het onderwerp doctoreert, vindt dat de veel preciezere meetmethode van geadresseerde reclame een eerste stap is om de effectiviteit van reclamecampagnes te meten. Zij ziet nog meer samenwerking tussen de mediagroepen ontstaan.
“Zo kan je adverteerders een ideale schaalgrootte voorstellen. Dat is nodig omdat Google en Facebook dat al kunnen.” Volgens Van Roey ging vorig jaar al 36 procent van alle bestedingen naar digitale reclame. Vier vijfde daarvan ging naar Google en Facebook.
Het is uitkijken naar de reacties van de Belgische tv-kijkers, als zij tegen 25 mei 2018 volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming expliciet moeten kiezen geadresseerde tv-reclame te zien. Ook Proximus werkt eraan, zij het beperkter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier