Nationale Loterij ziet omzet verder dalen
De Nationale Loterij kampt met een afnemende omzet en gaat nieuwe marktsegmenten aanboren om het tij te doen keren.
De Nationale Loterij heeft de omzet in 2010 verder zien dalen met 3 procent tot 1,1 miljard euro. De trekkingsspelen van de Nationale Loterij waren in 2010 goed voor 898,4 miljoen euro van de omzet, maar uitgerekend daar manifesteerde zich ook de grootste daling, vooral bij Lotto (- 4 procent) en Joker (-4,5 procent). De omzet van Euromillions bleef stabiel.
De krasbiljetten vertegenwoordigden een omzet van 202,1 miljoen euro (-2,69 procent), met de grootste terugval in het Subitogamma (-9,7 procent), terwijl Win for Life 7,85 procent meer opleverde.
De Nationale Loterij wijt de daling van de omzet in de eerste plaats aan de financiële crisis, waardoor gezinnen minder geld besteden aan niet-primaire behoeften. “De Belg speelt minder vaak en met kleinere inzet”, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Ivan Pittevils in een toelichting.
Ook de lagere bezoekfrequentie van krantenwinkels en kalendereffecten (slechts 52 speelweken en één vrijdag de dertiende in 2010) hadden een negatieve impact. Maar het nieuwe internetplatform presteert met 3 procent van de trekkingsomzet wel beter dan verwacht.
De Loterij startte in 2010 al met een vernieuwing van zijn gamma en zet dat in 2011 voort. Succesproducten als Lotto, Euromillions en Win for Life krijgen een nieuw kleedje. Het nieuwe beheerscontract laat ook nieuwe marktsegmenten (sportweddenschappen, casinospelen) toe, maar het blijft onduidelijk of die al in 2011 mogen worden verwacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier