Nationale Bank blokkeert rekeningen van Optima Bank
De Nationale bank (NBB) blokkeert de terugbetaling van deposito’s van cliënten van Optima Bank en heeft het garantiefonds ingeschakeld.
Optima meldde dinsdagavond dat het de procedure in werking gesteld had om afstand te doen van haar bankvergunning. De Nationale Bank heeft een speciaal commissaris aangesteld om de afwikkeling van de bankactiviteiten te volgen. Aangezien er ook aanwijzingen zijn van mogelijke strafrechtelijke inbreuken, heeft de NBB aan het parket van Oost-Vlaanderen, Afdeling Gent, een dossier overgemaakt.
Volgens De Tijd zou Jeroen Piqueur, hoofdaandeelhouder van Optima en voorzitter van de raad van bestuur, zichzelf hebben verrijkt door ongewoon hoge onkostennota’s in te dienen. De Gentse afdeling van het parket Oost-Vlaanderen bevestigt dat het informatie verkreeg van de Nationale Bank, maar geeft geen verdere informatie ‘gelet op het geheim van het onderzoek’.
De blokkering van de terugbetaling van de deposito’s van Optima-klanten blijft van kracht tot de nodige procedures opgestart zijn om de bankactiviteiten definitief af te wikkelen, aldus de NBB. Als gevolg van de blokkering van de klantendeposito’s werd het garantiefonds voor financiële diensten ingeschakeld.
“Het Garantiefonds zal de geblokkeerde deposito’s terugbetalen binnen de wettelijk voorziene voorwaarden, namelijk tot 100.000 euro per deposant”, aldus de NBB.
Sinds 2015 worden geen spaarrekeningen meer aangeboden of kredieten verleend door Optima. Sindsdien is het balanstotaal van de bank verminderd van 769 miljoen euro tot 140 miljoen euro, onder meer door een vermindering van de deposito’s van cliënten van 683 miljoen euro tot 90 miljoen euro. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier