Namaaksportartikelen kosten EU jaarlijks half miljard euro
De verkoop van namaaksportartikelen kost de legitieme fabrikanten in de Europese Unie jaarlijks 500 miljoen euro. Dat blijkt donderdag uit een studie van het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, een agentschap van de EU.
Dit komt overeen met 6,5 procent van de verkoop van de sector, zo blijkt, en heeft een verlies van 2.800 banen tot gevolg, “aangezien de fabrikanten minder producten verkopen dan wanneer er geen namaak zou zijn, en dus minder mensen tewerkstellen”.
Bovendien gaat volgens het agentschap nog eens 360 miljoen euro extra verloren in de EU door indirecte gevolgen van de namaak van sportartikelen. De impact van de omzetdaling in de legitieme sector op de publieke inkomsten wordt dan weer geraamd op 150 miljoen euro.
“Ook positieve impact”
Al heeft het fenomeen ook een positieve impact op de industrie. Dat schrijft L’express op basis van een onderzoek van enkele wetenschappers aan University of British Columbia, de Zhongnan University of Economics and Law en de New York University Shanghai.
Zij namen over een periode van 12 maanden meer dan dertig merken die in China sportmerken en lederproducten verkochten onder de loep. Daarbij kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat de aanwezigheid van illegale kopies kan leiden tot onder meer een verfijnder design of een verbeterde kwaliteit.
Volgens Yi Qian, één van de onderzoekers hebben namaakproducten de kracht om innovatie te sturen.
“Namaak kan authentieke producenten stimuleren om het esthetische design voor kapitaalkrachtige consumenten te verfijnen of de betaalbaarheid voor klanten met een lagere koopkracht te verbeteren”, aldus Qian. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier