Mollom verkoopt zich aan grootste klant
Mollom, het spambeveilingsbedrijf dat werd uitgeroepen tot Trends Starter van het Jaar in de provincie Antwerpen, is verkocht aan Acquia, een Amerikaans-Belgisch bedrijf dat al de grootste klant van Mollom was.
De overname is een gevolg van een nieuw product dat Mollom heeft ontwikkeld en dat eind september officieel wordt gelanceerd, zegt Benjamin Schrauwen, de hoofdontwikkelaar van Mollom. Hij richtte het bedrijf op samen met Dries Buytaert. Buytaert is zelf oprichter van Acquia, al betrok hij bij de uitbouw van dat bedrijf naast 250 mensen ook de Amerikaanse risicokapitaalbedrijven North Bridge Venture Partners and Sigma Partners.
“Met Mollom hebben we een geautomatiseerd contentmoderatiesysteem gebouwd, waarmee bedrijven hun website veel efficiënter kunnen onderhouden. Omdat die zich vooral richt tot bedrijven, hebben we een groter verkoopapparaat nodig”, zegt Schrauwen.
Mollom werd midden 2008 opgericht. Er werken, naast de twee oprichters, één voltijdse medewerker en drie consultants. Die blijven allemaal actief en op korte termijn wordt er in België en de VS telkens nog een medewerker aangeworven. Het bedrijf beveiligt onder andere de sites van Twitter, Warner Brothers, Sony Music en Stanford University. In het boekjaar 2010-2011 (tot juni) werd een nettowinst van net geen 21.000 euro gehaald op een brutomarge van 36.000 euro, 56 procent minder dan het jaar tevoren. (L.H.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier