Moederbedrijf Brantano boekt zware verliezen
Het Nederlandse moederbedrijf van Brantano, Macintosh is afgelopen jaar fors dieper in de rode cijfers gedoken.
Het moederbedrijf van ketens als Brantano, Manfield en Dolcis boekte een nettoverlies van 102 miljoen euro, tegen een tekort van 12 miljoen euro in 2013. Dat maakte Macintosh donderdag bekend.
Het fors hogere nettoverlies werd veroorzaakt door fikse afschrijvingen, onder meer op Scapino en het Belgische Brantano. Macintosh kampt met een tegenvallende vraag naar schoenen. De omzet in dat segment nam wel met 6 procent toe, tot 679 miljoen euro, maar door lagere verkoopprijzen stond de winstgevendheid onder druk.
Positieve vooruitzichten
Het onderliggende bedrijfsresultaat, voor rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda) daalde van 7,4 miljoen naar 4,9 miljoen euro. De vooruitzichten voor 2015 zijn volgens Macintosh “positiever dan 2014”. Van overtuigend herstel van de schoenenmarkt is echter nog geen sprake.
Macintosh heeft besloten zich volledig te gaan richten op de markt voor kleding en schoenen in de Benelux. De Britse schoenenketens worden verkocht, net als Nea International, een groothandelaar in braces en inlegzolen. Het hoofdkantoor verhuist van Maastricht naar Den Bosch.
Eerder werd de klus- en woninginrichtingsketen Kwantum al in de etalage gezet. Dat onderdeel behaalde een omzet van 192 miljoen euro, ruim 5,5 procent meer dan in 2013. In tegenstelling tot de schoenen- en kledingketens wist Kwantum wel een positief bedrijfsresultaat te behalen.
Macintosh gaat met de banken waarbij het schulden heeft om tafel om nieuwe afspraken te maken over eisen op het gebied van bijvoorbeeld winstgevendheid waaraan het moet voldoen. Aanleiding daartoe zijn de resultaten over 2014 en de aangekondigde herstructurering. Volgend jaar worden nieuwe financiële doelen vastgesteld. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier